Recension: Darksiders II

Johannes lilla berättelse rider vidare

Döden, döden, döden. Så startade Astrid Lindgren sina samtal med sin syster så att de skulle bli av med de dystra samtalsämnena direkt.

Texas-baserade Vigil Games vill inte göra sig av med svärtan riktigt lika snabbt. Efter Krig är det dags för Döden att hoppa upp på sin pålle Förtvivlan och rida ut med korpen Damm på sin axel.

Precis så fånigt som det låter är själva ramhistorien i Darksiders II. Spelet tar i så att det knakar med ödestrummor och mastodontkaraktärer; alla gudomar och demoner serveras med extra allt. Fantasyklichéerna haglar tätt med skotsktalande smeder och bystiga demoner i lårhöga stövlar. Spelet tar plats parallellt med första Darksiders och målet är återigen att rentvå broder Krigs handlingar.

Döden spelas i det här fallet av min gamla barndomshjälte Casey Jones från Teenage Mutant Ninja Turtles, som knaprat ryssfemmor och druckit en tunna Jack Daniels för den där härligt grusiga machorösten (förtjänstfullt levererad av Michael Wincott). Vid ett enda tillfälle i spelet gör han annat än att sura och slåss.

Det blir på gränsen till outhärdligt fånigt.

"Vapnen är för övrigt grymt snygga, och av någon anledning fungerar det överdrivna mycket bättre för det grafiska."

Ny trailer från Darksiders 2

Därför är det tur att Darksiders II är så urbota roligt att spela. Storyn försvinner nämligen snabbt ur minnet när den bleke ryttaren virvlar fram genom banorna med en lie i varje hand; det är lätt att spela och roligt att försöka bemästra. Vapnen är för övrigt grymt snygga, och av någon anledning fungerar det överdrivna mycket bättre för det grafiska.

Förutom lien finns en handfull vapentyper som sekundärbeväpning och de styrs alla genom olika typer av speltekniker. Hur Döden svingar yxorna skiljer sig exempelvis från glaverna som i sin tur är helt annorlunda från stridsklorna.

Här finner vi också ett av få nya förändringar till denna uppföljare. Vigil har slängt in ett rikt inventariesystem i vilket pansar och vapen rangordnas enligt etablerad World of Warcraft-standard. En rolig detalj som ger en gnutta extra djup är att vapen kan offras för att uppgradera speciella "besatta" vapen. Det gör att du kan välja att sälja det du hittat men inte använder eller att förstärka dina favoriter. På min genomspelning hittade jag fem olika sådana besatta vapen ur fyra olika vapenkategorier.