Recension: LittleBigPlanet Vita

Sackboy en anledning i sig att skaffa en Vita

Jag ska erkänna att jag inte varit alltigenom vänligt inställd till PlayStation Vita efter det att den landade på butiksdiskarna.

Det är i sanning en kraftfull liten maskin med fantastisk potential under huven, men satsningen på spelutbudet har för min del känts märklig - och att döma av försäljningssiffrorna hittills känner jag mig inte direkt ensam i mina funderingar.

En av titlarna jag, och kanske många med mig, dock väntat på är det som kommit att bli Sonys egen Super Mario-utmanare, nämligen LittleBigPlanet. Bolaget har genom åren ihärdigt backat upp Media Molecules stora lilla säckvävsäventyr, vars utvecklarverktyg lämnats vidöppna åt användarna som i sin tur tackat genom att publicera miljontals hemmasnickrade nivåer för andra att leka med. De flesta alster är skräp, men det finns tillräckligt mycket bra grejer därute för att hålla serien vid liv, år efter år.

För egen del känner jag att LittleBigPlanet Vita borde passa perfekt för mobila säckpojkar och -flickor. Den förmodat nedbantade versionen i bärbart format visar sig dessutom inte ha tappat särskilt många kilon alls. Över fem världar färdas jag genom cirka 40 nivåer som den här gången är mer varierande än i något annat av seriens tidigare spel. Lägg därtill att LittleBigPlanet Vita för första gången innehåller en berättelse värd namnet.

"Varje nivå presenterar nya karaktärer som för första gången har något vettigt att säga och försöker fylla en roll."

Trailer för LittleBigPlanet till PlayStation Vita

I landet Karnevalia råder kaosstämning efter att det invaderats av mystiska figurer som kallas hålingar, efter deras förmodat själlösa inre. Otäckingen bakom det hela är Dockspelaren, Karnevalias forne glädjespridare, som efter att ha tappat lusten för sitt hantverk flyr publikens burop - men kommer tillbaka med en armé hålingar och tömmer världen på glädje, som han istället nyttjar som bränsle i sina domedagsmaskiner.

Varje nivå presenterar nya karaktärer som för första gången har något vettigt att säga och försöker fylla en roll; LittleBigPlanet har annars haft lite problem med sitt platta persongalleri, vilket inte direkt stärkts av att Sackboy själv aldrig säger något och ju ser olika ut för varje gång och spelare.

Den här gången kombineras plattformshoppandet med filmatiserade mellansekvenser, vilka spelaren själv också kan skapa till sina egna nivåer, och större fokus kan läggas vid nyanser än tidigare. Vi får samarbeta med figurer som lidelsefulle Överste Flundra, förnuftiga Marianne Noisette och GI Joe-inspirerade Frank Stark - och tillsammans med det faktum att varje nivå i stort sett aldrig ser likadan ut är numera kampanjen i LittleBigPlanet en anledning i sig att skaffa spelet.

Flera välkända moment går såklart igen; däribland nödvändigheten att svinga sig mellan olika trapetsliknande objekt eller att kasta eller förflytta explosiva föremål. Designfolket på svenska Tarsier Studios och de tekniska magikerna på Double Eleven Studios ska dock ha all heder för de finurliga, vackra och framförallt roliga nivåer de byggt till kampanjäventyret i LittleBigPlanet Vita.

Berg- och dalbanor, flykt med änterhake, smart pusslande med språngbrädor, styrkehandskar och galna fordonsjakter är bara några av detaljerna som lyfter LittleBigPlanet Vita-äventyret. Lägg därtill att världen är mer dynamisk och levande än på länge; flera föremål och objekt kan du exempelvis interagera med utan någon egentlig poäng, mer än att det är förbaskat roligt. Musiken lever med på ett sätt som inte kändes lika tydligt i tidigare spel, och ännu fler hemligheter och gömda nivåer finns att upptäcka.