Recension: Counter-Strike: Global Offensive

Mikael Lindberg på Eurogamer Sverige recenserar den högst uppmärksammade uppföljaren Counter-Strike: Global Offensive (PC).

Det känns inte helt enkelt att som recensent ta sig an en spelserie som skrivit historia i den utsträckning som Counter-Strike. I drygt tio år har namnet varit mer eller mindre synonymt med e-sport och i skrivande stund har serien sålt mer än 27 miljoner exemplar. Jag tänker mig att en konstrecensent som får i uppgift att skriva om Mona Lisa kan känna på liknande sätt.

Valve hade inte en enkel uppgift framför sig när de satte sig för att ge ut en ny version av Counter-Strike. Sporter frodas under stabilitet, men spelvärlden kan vara tämligen nyckfull och snabbt svängande trender kan överraska. Vem trodde till exempel för bara några år sedan att titlarna med enorm budget skulle få så stark konkurrens från gratisspelen?

Vid förfrågan skulle jag beskriva mig själv som en allätare lös i förstapersonsskjutarnas stora matsal. Jag kastar mig hungrigt över såväl Battlefield som Tribes och har periodvis festat på både Halo och Call of Duty. Den singulära upplevelse som Counter-Strike: Global Offensive erbjuder ställer sig emellertid i stark kontrast till min vanligtvis ganska varierade kosthållning.

"Jag blir ärligt talat ganska besviken över det bristande stödet för esport - jag trodde att spel som StarCraft II och League of Legends hade satt en standard som alla borde försöka uppnå."

För att bättre belysa hur Valve lyckats med förnyelsen av sin ärofyllda spelserie har jag tagit hjälp av två goda vänner - Bengt Battlefield och Erika Esportare, vars mer nyanserade preferenser lättare kan belysa hur Global Offensive kan tänkas mottas.

Bengt och Erika, välkomna! Jag vill fråga er om hur ni känner inför Counter-Strike: Global Offensive och tänkte börja med att höra om ni tycker GO är en behövlig uppdatering av Source, seriens förra utgåva?

Bengt Battlefield: Det var absolut inte en sekund för tidigt! Counter-Strike har sett ut som en relik från Östeuropa alldeles för länge. Grafiken har varit bedrövlig, terrängteknologin är trist och statisk, och jag fattar inte hur de kan släppa ett spel utan helikoptrar. Ljudet ska vi bara inte prata om, man kan få bättre effekter genom att gnida en katt mot ett rivjärn.

Erika Esportare: Jag håller inte med Bengt. Jag med många andra tycker fortfarande att Counter Strike 1.6, som släpptes redan 2003, är den bästa versionen av spelet. Stödet för onlinematcher, tävlingar och liknande har å andra sidan varit i skrikande behov av uppdatering, så jag har sett fram mot denna release.

Trailer: Counter-Strike: Global Offensive

Intressant, så Global Offensive möter era förväntningar på dessa plan?

Bengt Battlefield: Nja, visst ser det bättre ut, men jag trodde förstörbar terräng var en självklarhet i denna tid. Jag får väl erkänna att jag gillar stämningen när jag smyger runt i korridorerna - ljudet är helt okej för den typen av miljö. En klar förbättring, men det bleknar i jämförelse med mycket annat som finns ute nu.

Erika Esportare: Är du spelare eller turist, Bengt? Seriösa esportare ställer ändå ner grafiskt lull-lull på minimum. Jag blir ärligt talat ganska besviken över det bristande stödet för esport - jag trodde att spel som StarCraft II och League of Legends hade satt en standard som alla borde försöka uppnå. Visst, det går att sätta upp egna servrar som ger tredjepart möjligheten att skapa gemenskaper, men jag tror faktiskt att sporten hade mått bra av en mer sammanhållen infrastruktur.

Kan ni beskriva lite av vad Global Offensive erbjuder i termer av spellägen?

Bengt Battlefield: Jag gillar Bomb Defusal och Hostage Rescue, som är riktigt fina lägen där samarbete vinner över snabba reflexer. I båda fallen spelas en match som en serie rundor och uppgraderingar köps mellan varje runda. Till skillnad från många andra spel finns det inga spelarnivåer - alla börjar med samma förutsättningar inför varje match. Helt ärligt är jag rätt trött på att behöva låsa upp alla vapen och prylar i varje nytt spel, så tumme upp från min sida.

Erika Esportare: Båda är väl att betrakta som klassisk Counter-Strike, men jag gillar att de lagt till lite mer lättsinniga lägen som Arms Race, där jag kan hoppa in och köra lite avslappnad "alla mot alla". Demolition känns som om det kan bli kul också, med sin inverterade utrustningskurva. Att få sämre och sämre vapen för varje runda är ett intressant grepp.