Eurogamer.se

Recension: NHL 13

Anton Bjurvald på Eurogamer Sverige har recenserat det senaste hockeyspelet - NHL 13 (PlayStation 3, Xbox 360).

Vad är nytt? Det är den ständiga frågan när det är dags att besluta sig om det är värt att köpa årets upplaga av NHL-serien. Frågar man EA sports representanter är det pånyttfödelse och änglakör varje år. Denna gång kan de faktiskt ha fått till något mer än bara en finputsning i NHL 13.

På isen är den största förändringen hur spelarna åker skridskor, då de accelererar och vänder på ett mer realistiskt sätt. I praktiken innebär det att det faktiskt går att åka om försvarare med de snabbare skrinnarna. Vändningarna blir trögare ju snabbare du åker och det lönar sig att bara glida för att få bättre kontroll på grickorna. Det i kombination med att datorkontrollerade spelare chansar mer på kontringar leder till fler frilägen än tidigare.

Tyvärr lirar skridskoåkningen inte alltid så bra med spelets kollisionsmotor eftersom tacklingar är något mer slumpartade än tidigare. Ibland kan jag dundra in i spelare som knappt rör på sig, ibland räcker det att snudda en spelare för att han ska fladdra som en portugisisk mittfältare.

"Tyvärr har de dock valt att automatisera det årliga valet av unga spelare utanför NHL."

En lite större miss är att spelarna reser på sig snabbt i förhållande till hur lång tid det tar att svänga så att nedtacklade spelare ibland kommer före till pucken, trots att jag hela tiden stått på skridskorna. EA Sports har släppt en innovation som kanske behövt ytterligare ett år för finputsning för att verkligen vara revolutionerande.

En annan förändring som gör stor skillnad är att klubban går att nyttja mer effektivt i försvaret. Mindre planlöst viftande och mer precist petande gör att det går att bryta puckar så att de går mot medspelare på ett helt annat sätt. Pucken är inte heller klistrad vid bladen, speciellt inte när man når högre hastigheter eller gör tajta vändningar.

NHL 13 - Lanseringstrailer

Målvakterna har även de fått en upputsning. Numer kan deras armar och ben röra sig separat från kroppsanimationerna. Det gör att en utspelad målvakt kan vispa upp en hand eller ett ben och på sätt göra mer spektakulära räddningar.

Jag hade viss oro för att hetare målvakter i kombination med mer komplicerad skridskoåkning skulle göra det svårare att skjuta i mål, men jag har inte märkt av någon svårighetsökning. Däremot känns det som att målen i större utsträckning beror på returer och snedstudsar. Det finns inte lika många "säkra" lägen som tidigare versioner, vilket bara är positivt.

Matcherna har tajtats till och går fortare att spela. Gruffet efter avblåsning är mindre vanligt, främst för att tiden mellan avblåsning och ny tekning kortats ner. Tiden som spelarna firar sina mål är också den förkortad - en helt klart uppskattad förändring.

Kommentarer (4)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!