Eurogamer.se

Recension: Guild Wars 2

När skråna kalla, lyssna vi alla

I sitt förhandstest av Guild Wars 2 för ett halvår sedan hade Mikael förhoppningar om revolution och förnyelse i en stagnerad genre. Efter att ha spenderat de senaste två veckorna i landet Tyria kan jag med glädje meddela att han helt och hållet var inne på rätt spår.

Spelet har de senaste åren ådragit sig enorma förväntningar då det vunnit en hel hög med utmärkelser, inte minst "Game of the show" på vår egen Eurogamer Expo, förra året.

Vad som främst kanske fastnat bland alla lovord är utvecklarens löfte om att skapa en värld som verkligen tar fasta på det som är unikt för genren, det vill säga en värld som kan delas och upplevas av alla och där samarbete mot gemensamma mål både är enkelt och centralt.

Tecken på att denna ambition går som en röd tråd genom hela Guild Wars 2 börjar uppenbara sig redan efter några minuters speltid. Efter mina första stapplande steg som en Sylvari dröjer det inte länge förrän jag står öga mot öga mot en mardrömsliknande best, vilken jag är helt oförmögen att hantera på egen hand.

Oddsen vänder dock snabbt då andra spelare fullkomligt svärmar in och dräper odjuret innan jag hinner reagera.

"Oddsen vänder dock snabbt då andra spelare fullkomligt svärmar in och dräper odjuret innan jag hinner reagera."

Ny trailer för Guild Wars 2

Vad som precis hänt är vad utvecklaren väljer att kalla Events; dynamiska händelser som när som helst kan hända när jag spelar. När en sådan händelse är på gång får jag tydliga indikatorer på skärmen och plockar jag upp kartan ser jag precis var i min närhet det hela utspelar sig.

Det som är allra finast med detta är att inga inbjudningar till grupper eller dylikt är nödvändigt; alla som deltar blir belönade och kan sedan bara fortsätta äventyra. Uppdrag av den sort vi är vana vid existerar egentligen inte i Guild Wars 2.

När jag anländer på ett nytt ställe behöver jag alltså inte springa runt och leta efter folk som behöver hjälp, istället uppenbarar sig en liten ikon på skärmen där jag får en summering av vad som är på tok i regionen.

Sakerna som ska utföras liknar visserligen typiska rollspelsuppdrag; som att hämta speciella föremål eller bara dräpa fiender - det finurliga ligger i att jag själv väljer vad jag vill göra. Varje handling fyller upp en liten mätare och när denna är full blir jag belönad med erfarenhetspoäng, pengar och karma.

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!