Recension: Just Dance 4

Dance Central får se upp

I fjol fick jag nöjet att recensera Ubisofts dansspel Just Dance 3 (9/10) till Kinect. Jag är väldigt glad att jag fick göra detta, för om det inte varit för recensionen hade jag förmodligen aldrig kommit i kontakt med spelet. Trots att jag gillar dansspel tyckte jag att Just Dance 3 såg ut att vara ett riktigt budgetspel direkt portat från Wii, som förmodligen skulle ha dålig rörelseigenkänning och vara dåligt anpassad för det nya formatet.

Men oj vad fel jag hade. Just Dance 3 visade sig vara ett av de bästa partyspelen genom tiderna, och även om det inte är lika duktigt på att läsa av mina rörelser som exempelvis Dance Central spelar det inte så stor roll - koreografierna är hysteriskt roliga att utföra oavsett om jag får bra poäng för dem eller ej, och i sällskap av tre vänner fanns det inte särskilt många spel som roade mig lika mycket.

Så när Just Dance 4 nyligen anlände till Kinect var förväntningarna minst sagt höga. Det första som slår mig efter att ha satt i skivan i min Xbox 360 är att spelet redan från start känns smartare utformat för just Xbox 360. Exempelvis bläddrar du inte längre i menyer genom att svepa handen åt sidan som i konkurrenterna, utan här styr du allt i ett tredimensionellt plan där du först flyttar handen parallellt med teven för att markera en låt, och sedan pekar in mot teven för att välja den. Det känns mycket smartare än de tvådimensionella menybläddringssystem vi fått se tidigare, även om det har en tendens att krångla om du gör för snabba rörelser eller om det är för många spelare framför kameran.

"Höjdpunkten i Just Dance 4 är dock precis som tidigare de underbara danskoreografierna till varje låt."

Jag reagerar även på att ljudkvalitén på musiken har förbättrats avsevärt, och även om utseendet på dansnumren påminner starkt om föregångaren känns de betydligt mer välgjorda och effektfulla med fler detaljer och kamerazoomningar på passande ställen i musiken. Själva låtlistan är lika fullproppad med partyhits som tidigare, och även om musikvalet i Just Dance 3 känns snäppet bättre är igenkänningsfaktorn fortfarande enorm, då det bland mycket annat bjuds på artister som Carly Rea Jepsen, Jennifer Lopez, Skrillex, Pink, Europe, Will Smith, Stevie Wonder och Barry White.

Lanseringstrailer för Just Dance 4

Omspelningsvärdet har också ökat rejält då utvecklarna lagt till så kallade utmaningar på varje låt. Det kan handla om allt från att utföra en viss rörelse i låten felfritt till att lyckas få ett visst omdöme tillsammans med en kompis. Oavsett är det ett väldigt kul sätt att låsa upp extramaterial på, och personligen kommer jag inte att ge mig förrän jag lyckats med samtliga utmaningar.

Höjdpunkten i Just Dance 4 är dock precis som tidigare de underbara danskoreografierna till varje låt. Flera av dem påminner starkt om danssteg som vi kommit att förknippa med vissa låtar, som ketchupdansen till Asereje (Las Ketchup) eller de nostalgiska stegen till Time of my Life (Bill Medley och Jennifer Warnes) från Dirty Dancing. Andra är bara bevis på Ubisofts koreografers komiska briljans, och när jag får gallopera, skjuta pistol och fäktas som en galning till Ricky Martins Livin' la Vida Loca har jag svårt att inte brista ut i skratt gång på gång av dessa störtsköna rörelser.

Allra roligast blir det när fyra spelare får olika koreografier till samma låt, vilket leder till betydligt mer kroppskontakt än tidigare. Det kan röra sig om allt från att utföra någon simpel buggsnurr eller stöta ihop sina rumpor mot varandra, till att ta upp sin partners ena ben och spela på det som om det vore en gitarr.