Recension: Of Orcs and Men

Män med men

Styx och Arkail är kanske årets mest oväntade reskamrater. Den ena, stor och bufflig och den andra liten, smart och uppkäftig. De tycker dessutom inte särskilt mycket om varandra. Del av problemen mellan dem ligger i att att Arkail är en vanärad orch och Styx är den enda intelligenta, talande goblinen världen känner till. Men en större faktor är deras helt olika personligheter och roller.

Arkail, en orch från Bloodjaw-legionen, är stor, tystlåten och säger bara någonting om det måste sägas. Hans ord (och slag) har tyngd bakom sig. Styx har i det närmaste verbal diarré blandat med tourettes syndrom. Men, deras skillnader åsido, tillsammans är de ett bra radarpar. De vet bara inte om det riktigt än.

Franska studion Cyanide, i sammanhanget mest kända för actionrollspelet Game of Thrones, har i samarbete med Spiders tagit en klassisk fantasyvärld och vänt på rollerna i Of Orcs and Men. Istället för att spela människa och nedlägga orcher och andra monster till höger och vänster är det här människorna som är den stora ondskan.

"Kamerakontrollerna gör sitt bästa för att ställa till det för mig med smått omöjliga kameravinklar, men med lite kreativt spakdonande och växlande mellan karaktärerna går striderna galant."

Kriget mellan människor och grönhudade har pågått sedan en lång tid tillbaka, då det mänskliga imperiet gav sig på de sydligare länderna. Orcher och goblins är på väg att utrotas, och dessa två karaktärer representerar den sista desperata chansen för respektive ras att överleva. Det fåtalet orcher som inte fallit i strid har förslavats och förpassats till imperiets gruvor medan deras mindre kamrater systematiskt jagats ner och utplånats som råttor.

Arkail får ett sista uppdrag från de överlevande i Bloodjaw-legionen. Ta dig över muren, in i människoras rike och ha ihjäl den som ligger bakom dessa vansinnesdåd - nämligen kejsaren. Tillsammans med den inhyrda guiden, Styx, ger de sig iväg på en lång resa mot ett osäkert mål.

Of Orcs and Men - Lanseringstrailer

Of Orcs and Men är ett actionbetonat rollspel, där jag som spelare växelvis kontrollerar Styx och Arkhail. Ett lokalt samarbetsläge hade kanske underlättat lite grann, men överlag fungerar det väldigt smidigt att låta spelets artificiella intelligens kontrollera den karaktär jag inte styr för tillfället. Eftersom deras fysiologiska skillnader är stora spelas dem på helt olika sätt. Arkail är en stor, brutal krigare som föredrar att rusa in i strid, gå bärsärk och inte falla innan fienderna. Styx är mer ämnad åt smygande, lönnmord och vassa kastknivar från avstånd.

Striderna är snabba och realtidsbaserade, bortsett från att de kan pausas en smula för att ta upp kommandohjul med färdigheter. Två av dessa kan direktknytas till knappar på handkontrollen, övriga behöver dessvärre aktiveras via kommandohjulet. Dock kan upp till fyra kommandon läggas in i en automatisk verkställningskö, något som snyggt minimerar behovet av att konstant ta upp snabbbvalsmenyn. Lätta, tunga och specialattacker behöver varieras, fienders svagheter måste identifieras och en mindre balettuppsättning koreograferas. Så ju mindre tid i menyer, desto trevligare.

Tyvärr blir striderna snabbt väldigt kaotiska när det är för många fiender på skärmen. Kamerakontrollerna gör sitt bästa för att ställa till det för mig med smått omöjliga kameravinklar, men med lite kreativt spakdonande och växlande mellan karaktärerna går striderna galant. Men när det flyter på bra är det faktiskt ett rent nöje. Stridssystemet påminner en liten smula om "pausa-för-att-välja-färdighet"-systemet som bland annat Dragon Age: Origins använder till konsolerna. Både Styx och Arkail får gott om nya, sköna förmågor att använda i strid och deras vapen och rustningar går att byta ut, uppgradera och pynta till.