Recension: Dead or Alive 5

Inte så ytligt som du kan tro

Få spelgenrer brukar dras med så många stereotypa och sexistiska karaktärer i huvudrollerna som slagsmålsspel. Även om spelmediet på flera håll är på väg att mogna och andelen halvnakna kvinnor med välsvarvade timglasformer och muskelknuttar till män som för tankarna till belgisk blå minskat betydligt på senare år, så går slagsmålsgenren rakt motsatt väg och ökar testestoronhalten för varje ny polygon som går att klämma in på slagkämparnas kroppar.

I spetsen av denna utseendefixerade trend har alltid Dead or Alive stått, och nu när seriens femte del till sist dykt upp har utvecklarna långt ifrån ansträngt sig för att bli av med den titeln. Männen är fortfarande riktiga stereotyper, och det är ett under att flickorna i spelet inte bryter ryggen av allt silikon de pumpat in i tuttarna, bröst som för övrigt skumpar till vid minsta vindpust eller andetag. Men kan du se förbi denna ytliga sexism - som knappt ens är värst i genren längre - väntar en riktigt bra slagsmålsfest för såväl nybörjare som proffs.

"Varje typ av attack i spelet går att kontra med något annat - en mekanik som brukar liknas med den i sten-sax-påse, även om spelet bjuder på ett oändligt mycket större djup än nyss nämnda lek."

En av nyheterna i Dead or Alive 5 är vidareutvecklingen av berättelseläget som introducerades i fjolårets Dead or Alive: Dimensions (9/10), som låter dig följa händelseförloppet i berättelsen ur olika karaktärers perspektiv via snygga mellansekvenser och varierande strider. Handlingen är dock precis så ointressant och tafatt som vi kommit att vänja oss vid i genren, och även om vissa scener är riktigt underhållande - som när Brad Wong och Eliot slåss om en dumpling - så känns det många gånger mest pinsamt när spelet omedvetet parodierar hela genren, även om det också fick mig att skratta högt några gånger.

Lanseringstrailern för Dead Or Alive 5

Något riktigt bra med spelläget är däremot bonusuppdragen du tilldelas inför varje ny kamp. Dessa varierar mellan allt från att få in fem höga slag på din motståndare till att utföra riktigt avancerade kontringar och kast. Uppdragen är frivilliga, och tycker du de är för svåra är det bara att strunta i dem och vinna med hjälp av andra medel. Men är du smart antar du utmaningarna, då det är ett utmärkt sätt att lära dig spelets grunder på ett fritt och underhållande sätt.

Precis som tidigare går striderna i Dead or Alive ut på att överlista din motståndare genom att veta vad du gör och göra det med bra tajming, snarare än att memorera långa, avancerade knappkombinationer att spamma på motståndaren. Varje typ av attack i spelet går att kontra med något annat - en mekanik som brukar liknas med den i sten-sax-påse, även om spelet bjuder på ett oändligt mycket större djup än nyss nämnda lek.

Det är lätt att lära sig spelets olika attacker - förslagsvis genom det briljanta träningsläget - och du kan enkelt utföra riktigt spektakulära slag, sparkar och kast utan speciellt mycket övning. Att kontra slag och sparkar är däremot som i seriens fjärde del lite svårare än tidigare och kräver ganska strikt tajming. Detta gör dock tillfredsställelsen desto större när din motståndare tror sig lägga in nådastöten mot dig, men du med perfekt tajming lyckas greppa tag i dennes slag och på så vis vända hela matchen.

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!