Eurogamer.se

Recension: War of the Roses

Dagens Ros

Ibland kan jag känna att jag fått nog av att stirra längs gevärspipan ut över det evigt sanddränkta Mellanöstern, som så ofta får agera slagfält i de konflikter som huserar USA på en sida och en mix av araber och öststatsterrorister på den andra.

I de stunderna kan det vara uppfriskande att istället få stirra längs svärdseggen mot ett pittoreskt engelsk landskap som står som skådeplats för den bittra konflikten mellan ätterna York och Lancaster. Det verkar i alla fall svenska Fatshark och Paradox Interactive anse; i War of the Roses låter de oss nämligen dra på full plåtrustning och gå loss på upp till 63 andra spelare till ett smörgåsbord av olika medeltida tillhyggen.

Verklighetens Rosornas krig utspelade sig under senare delen av 1400-talet. Till och från under 30 år slogs de två ätterna om den engelska tronen och det blodiga och utdragna inbördeskriget har i efterhand fått smeknamnet Rosornas krig eftersom de båda familjernas symboler var en röd respektive en vit ros. Det är ungefär så långt som den historiska inramningen av spelet sträcker sig.

De banor där striderna utspelas har i och för sig inspirerats av, och namngivits efter, platser där riktiga slag stod men utöver det kunde spelet handlat om vilken medeltida konflikt som helst.

"Fatshark har inte hållit igen på det visuella planet och när en nästan roströd morgondimma ligger över landskapet känns det verkligen som att jag befinner mig i en annan tid, på en annan plats."

Släppvideo från War Of The Roses

Det första som slår mig är hur snyggt War of the Roses är. Fatshark har inte hållit igen på det visuella planet och när en nästan roströd morgondimma ligger över landskapet känns det verkligen som att jag befinner mig i en annan tid, på en annan plats. Vissa animationer är lite stela men överlag är spelet en härlig visuell upplevelse.

Varje strid varar i upp till 30 minuter och allteftersom jag spelar stiger jag i rang och tjänar både erfarenhetspoäng och en virtuell valuta. Mellan striderna kan jag använda dessa för att låsa upp fler rustningar, vapen och specialförmågor. Det räcker dock inte med att välja att jag vill slåss med en yxa, jag får även välja bladets utformning och material på skaftet. Liknande val görs på nästan alla vapen och det är faktiskt inte bara kosmetiska skillnader. Olika typer pilspetsar är till exempel olika bra mot olika sorters rustning.

Precis som valet av vapen är valet av rustning också viktigt. Tunga rustningar absorberar en viss mängd skador men de är samtidigt otympliga och gör att jag rör mig långsammare både gällande förflyttning och när jag använder mitt vapen. På samma sätt kan heltäckande hjälmar ge bättre skydd men även skymma sikten. Hela tiden tvingas jag göra avvägningar när det gäller utrustning och det är faktiskt riktigt roligt att sitta mellan matcherna och snickra på hur jag vill se ut och hur jag ska strida.

För den som tjänat sina timmar i leden av fotsoldater, går det att låsa upp en häst som gör denne till en fruktad motståndare på de mer öppna kartorna. Att inse att jag inte har någonting mellan mig och den anstormande riddaren med sin lans sänkt emot mig är nämligen ingen angenäm upplevelse. Desto roligare är det när jag från ett hustak lyckas sätta en pil rakt genom hjälmen på samme riddare och denne faller död ner från hästen.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!