Recension: Angry Birds Trilogy

Ilska föder ilska

Det finns inte många idag som inte känner till fenomenet Angry Birds. Finska Rovio slog igenom med denna otroliga kassako för snart tre år sen på mobila plattformar och med hjälp av ett enkelt men beroendeframkallande koncept har det konstant varit en av de mest populära nedladdningarna på iOS och Android. Sedan dess har spelet spritt sig till PC och Mac, och nu även till PlayStation 3, Xbox 360 och Nintendo 3DS via Angry Birds Trilogy.

För de av er som inte är bekanta med spelet är upplägget ganska enkelt. Onda grisar har stulit fåglarnas ägg, och det blir din uppgift att hämnas på dessa gröna svin. Detta gör du genom att skicka iväg fåglar med hjälp av en slangbella mot grisarnas olika byggnader där de gömmer sig. Du ska alltså ta kål på grisarna men för att få lite extra bonuspoäng även demolera deras gömställen så mycket du kan med hjälp av så få fåglar som möjligt.

"Angry Birds Space lyser dock med sin frånvaro av någon anledning, och det är lite synd då detta faktiskt är det hittills bästa spelet i serien."

Ju mer poäng du samlar ihop desto fler stjärnor får du sen i betyg när banan är avklarad, och det optimala är ju då förstås att få ihop tre stjärnor på alla banor. Det är en relativt enkel uppgift tidigt i spelet, men efter ett tag känner jag mig rätt nöjd med att bara klara mig vidare med en stjärna. Banornas design blir mer komplex och du måste ha väldigt mycket precision och en gnutta tur för att få tre stjärnor framåt slutet. Spelet är dock tillräckligt beroendeframkallande för att sätta klorna i dig och får dig alltid att vilja förbättra resultaten.

Lanseringstrailer för Angry Birds Trilogy

Varje bana är väldigt kort, men med tanke på att spelet innehåller drygt 700 stycken har du extremt många speltimmar framför dig, även om du inte skulle få för dig att sikta på tre stjärnor på varje bana. Angry Birds Trilogy innehåller både originalspelet, Angry Birds Seasons och filmanknytningen Angry Birds Rio. Angry Birds Space lyser dock med sin frånvaro av någon anledning, och det är lite synd då detta faktiskt är det hittills bästa spelet i serien.

Det är inga fantastiskt stora skillnader mellan de olika spelen, utan det handlar mest om annorlunda visuella teman. I ett spel som i grund och botten är ett pusselspel gör detta inte så mycket eftersom du är ju egentligen bara ute efter nya utmaningar. Angry Birds Rio skiljer sig på en del punkter då det handlar om att frigöra tillfångatagna fåglar istället för att ha ihjäl tjuvaktiga grisar, men konceptet i sig är i stort sett intakt.