Recension: Forza Horizon

En perfekt bilutflykt

250 kilometer i timmen på hastighetsmätaren. I backspegeln ser jag solen på väg ner över bergstopparna, men jag ser ändå ljuset framför mig. Det närmar sig i hög fart, skiftar i olika färger och exploderar plötsligt. Dagen må vara till ända, men Horizon-festivalen, den har bara börjat.

Forza-spelen har under de senaste åren blivit Xbox 360:s svar på PlayStations Gran Turismo. Serien har erbjudit seriös banracing med 30 knivskarpa bildrutor i sekunden och en körkänsla långt utöver det vanliga. Gran Turismo 5 (9/10) tycker jag gick vilse i sina ambitioner och gav oss en mängd odetaljerade bilar och ett menysystem från helvetet. Samtidigt har Forza Motorsport gått från klarhet till klarhet och Forza Motorsport 4 (9/10) tillhör bland de bästa bilspelen som någonsin gjorts.

Bara ett år efter den fjärde delen får vi ett nytt spel i serien, vid namn Forza Horizon. Playground Games har tagit över det huvudsakliga ansvaret för denna del, samtidigt som huvudutvecklarna Turn 10 fått agera mentor och hjälpande hand. Resultatet är ett spel som känns extremt mycket som Forza, men ändå inte.

"Det som gör att Forza Horizon trumfar Formel 1-cirkusen är det faktum att de lyckas presentera felfri grafik i en stor öppen spelvärld och som aldrig någonsin hackar till."

Det skall sägas direkt att den som förväntar sig samma nivå av realism i Forza Horizon som i tidigare delar kommer att bli besviken. Horizon står nämligen med ena foten stadigt i bilsimulatorns värld, men med den andra djupt nere i arkadracing. Vi har kvar körfysiken från Forza 4, men i övrigt finns det flera rejäla skillnader.

Först och främst är det spelvärlden som är annorlunda. Istället för en serie tävlingar på olika platser runt om i världen bjuds vi istället på en öppen spelvärld, baserad på den amerikanska delstaten Colorado. Där pågår den fiktiva Horizon-festivalen, som är anledningen till varför jag befinner mig i staten för att tävla.

Långa landsvägar över slättmarker blandas med slingriga bergsvägar och grusvägar i den täta granskogen, och allting ser helt fantastiskt ut. Jag kan utan tvekan utnämna Forza Horizon till det snyggaste bilspelet jag någonsin provat på, detta trots att jag bara för ett par veckor sedan recenserade Codemasters vansinnigt läckra F1 2012 (9/10).

Forza Horizon - Lanseringstrailer

Det som gör att Forza Horizon trumfar Formel 1-cirkusen är det faktum att de lyckas presentera felfri grafik i en stor öppen spelvärld och som aldrig någonsin hackar till. Samtidigt som bilmodellerna är ruskigt läckra påminner gränssnittet en hel del om klassikern DiRT 2, med många starka färger och ett menysystem med lite mer attityd än tidigare delar. Presentationen är med andra ord helt fläckfri och det är en imponerande bedrift från nystartade Playground.

Själva spelandet i Forza Horizon är som sagt en blandning mellan arkadracing och simulator, vilket passar upplägget helt perfekt. Visst, inledningsvis saknade jag den avancerade skadefysiken från Forza 4 och de djupa möjligheterna för att modifiera min bil, men jag inser snart att jag inte hade använt dessa funktioner i Forza Horizon även om de funnits tillgängliga. De passar helt enkelt inte in i denna typ av spel och det har utvecklarna lyckligtvis nog insett.

Nej, min Ferrari går inte sönder mer än att den blir bucklig och får en trasig ruta när jag drar in i en stenmur i 300 blås och jag kan inte ställa in de exakta nivåerna och funktionerna på min Koenigsegg för att få den precis som jag vill. Om det är vad du är ute efter så är Forza 4 ett bättre val, men vet du vad du ger dig in på är Horizon en minst lika belönande upplevelse på sina egna meriter.

Den fiktiva, något förminskade versionen av Colorado är nämligen fylld till bristningsgränsen med saker att göra. Överallt hittar jag tävlingar, utmaningar och hemligheter. Det finns 100 skyltar att krossa som ger rabatt i verkstaden på festivalområdet, nio klassiska bilar finns gömda i lador runt om på kartan och det går inte lång tid utan att jag hittar en datorkontrollerad motståndare på vägarna att utmana på ett spontant race.

Kommentarer (4)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!