Recension: DanceStar Party Hits

Var e festen?

Satsningen på PlayStation Move har gått lite knaggligt sedan kontrolltillbehöret släpptes för snart två år sedan. Medan konkurrenten Kinect försetts med framgångsrika flaggskepp såsom Dance Central (9/10), Kinect Sports och The Gunstringer, har jag mest använt Sonys självlysande kontroll till att spela om titlar som Heavy Rain (9/10) och Killzone 3 (9/10) med alternativ styrning. Visst finns det bra exklusiva spel till Move, men de är ganska få och har marknadsförts dåligt, och även om jag är imponerad av kontrollen i helhet är det ytterst sällan jag plockar fram den för att spela här hemma.

Oavsett format är i alla fall en av de populäraste genrerna för rörelsekänsliga kontroller på senare år utan tvekan dansspel. Efter succéer som Just Dance och Dance Central ville även Sonys Londonstudio ha en bit av den populära danskakan och släppte därför DanceStar Party. I år släpps del två där vi med en Move i handen får skaka rumpa till artister som Avicii, Nicki Minaj, Lady Gaga, Paula Abdul och The Beach Boys. Igenkänningsfaktorn är hyfsat hög och musikutbudet påminner mycket om det vi fått se i studions andra stora spelserie SingStar.

"Koreografierna i spelet är inte dåliga, de saknar bara den fantasi som genrens toppskick erbjuder."

Trots att låtlistan givetvis är väldigt viktig i en genre som denna lyckas exempelvis Dance Central väldigt bra med att få mig ha roligt även med musik som jag normalt sett inte skulle ha lyssnat på. Detta genom att bjuda på extremt passande koreografier som verkligen är skräddarsydda för de specifika låtarna.

DanceStar Party Hits lyckas däremot inte alls lika bra på den punkten, då majoriteten danssteg i spelet är relativt anonyma och skulle kunna användas till vilken sorts musik som helst. Låtar som jag hade tyckt var dåliga om jag hade hört dem på radio blir därmed totalt ointressanta då de inte bjuder på något extra i spelet, och nyfikenheten på vad denna okända musik har att erbjuda i dansväg är som bortblåst till skillnad från i konkurrerande spel, där detta är en av de stora behållningarna.

Lanseringstrailern

Koreografierna i spelet är därav inte dåliga, de saknar bara den fantasi som genrens toppskick erbjuder. Jag märker aldrig av samma lekfullhet som kännetecknar Just Dance-serien, och jag får heller aldrig samma känsla av att jag dansar "på riktigt" som av de smarta dansstegen i Dance Central. Inte ens i låtar som Paper Planes med MIA tar spelet chansen att utmana dig till revolversvingande eller skytteliknande rörelser trots att det hörs pistolljud i refrängen.

Och de gånger någon rörelse faktiskt är riktigt underhållande att utföra, som det rullande gunget i Mama do the Hump med Rizzle Kicks, känns det mer som om det beror på tur från utvecklarnas sida snarare än skicklighet. Jag får också en bitter känsla av att lite väl mycket fokus läggs på min högerhand som jag håller movekontrollen i under vissa danssegment, trots att det är helkroppskoreografier som gäller genom hela spelet.