Recension: Carrier Command: Gaea Mission

Hangar utan flyt

Det verkar som om spelmediet nu har gått in i den fas filmbranschen länge befunnit sig i. Det är med andra ord dags att börja plocka upp gamla titlar och göra nyversioner av dem. Ibland blir det ett fantastiskt återseende som med Dungeon Master-hyllningen Legend of Grimrock (8/10) tidigare i år och ibland blir det helt enkelt inte bättre än Carrier Command: Gaea Mission.

Precis som i orginalet Carrier Command från 1988 får vi i Gaea Mission köra runt med ett stort hangarfartyg mellan olika öar som vi ska inta och göra till en del av vår egen resursproduktion i kampen om herraväldet över planeten. För att sätta käppar i hjulet har fiendefraktionen ett tekniskt överlägset hangarfartyg som åker runt och angriper de öar vi redan intagit.

1

Fyra saker som jag inte vill styra via förstapersonsvy

Spelet är uppbyggt som ett övergripande strategispel som även låter oss hoppa in i förarstolen på valfri enhet och kontrollera dem manuellt. Det senare läget är det svagare och känns lite som en halvhjärtad fordonssekvens från Halo. Tyvärr är det intressantare strategiläget såpass trasigt att jag mot min vilja tvingas spendera större delen av speltiden i förarvyn, men mer om det senare.

"Jag betvivlar det smarta i att låta den som just köpt ett nytt och spännande strategispel måste först lida sig igenom 30 minuter av en riktigt dålig förstapersonskjutare."

Det är istället vettigare att hoppa in i början. Det trupptransportskepp, som huvudpersonen Löjtnant Myrik befinner sig på, har skjutits ner och i en halvtimmeslång och urusel sekvens får jag springa i förstapersonsvy med ett gevär i handen och ömsom skjuta robotar och ömsom öppna dörrar. Robotarna dör på något enstaka skott och utöver dörröppnandet finns inget mer att göra.

Bandesignen är fantasilös och hela den här delen känns som ett extremt krystat sätt att bygga upp det faktum att jag "stjäl" ett hangarfartyg från fienden. Jag betvivlar det smarta i att låta den som just köpt ett nytt och spännande strategispel måste först lida sig igenom 30 minuter av en riktigt dålig förstapersonskjutare.

Det går att hoppa över kampanjen helt, men det alternativa "strategi"-läget lider dock av exakt samma problem som kampanjen men i det slipper du i alla fall utdragna mellansekvenser med dåligt synkroniserat ljud.

Som tur är lyfter spelet när jag fått kontroll över skeppet och får några enheter att använda för att inta en närliggande ö. Lika oturligt är att allt faller igen när det är dags att börja kontrollera enheterna från översiktskartan. Jag placerar ut några punkter längs vilka ställen jag vill att mina fordon ska åka fram mot en misstänkt bas på ön, men märker snabbt att flera av dem inte följer mina uppmaningar. Jag hoppas i början på att det är just otur och att jag inte riktigt fått häng på hur jag ska kontrollera enheterna men allt eftersom jag spelar växer frustrationen upp inom mig.