Recension: Smart as...

Vem är smartast i stan?

Det är skönt med ett spel till PlayStation Vita som faktiskt känns bärbart. Många av titlarna som släppts hittills är inget för pendeltrafiken men Smart as... är ett kafferastspel ändå ut i fingerspetsarna.

Som namnet antyder handlar det om en vända hederlig hjärngympa. De tjugo minispelen ska träna upp dig i fyra kategorier: logik, observationsförmåga, språk och matematik. Varje dag får du chansen att ta an en ny utmaning på fyra slumpvis utvalda grenar i olika svårighetsgrader. Utifrån detta får du poäng så att du enkelt kan följa din eventuella utveckling.

En runda tar bara fem minuter, men ifall du vill lägga ner mer tid finns en uppsjö av möjligheter. Mycket bygger dock på just kontinuerligt spelande. Det är tydligt att de vill locka spelaren att återvända dag efter dag. Få av minispelen är upplåsta till en början, men om du fortsätter med de dagliga utmaningarna blir de successivt upplåsta så att du kan spela så mycket du vill, även på olika svårighetsgrader.

"Innehållet är inte särskilt mycket mer omfattande än vad jag förväntar mig av ett mobilspel, men priset är det mångdubbla."

Själva spelmomenten är väldigt varierande. Ibland rullar jag klossar med gyrosensorn, andra gånger får jag fylla i den saknade bokstaven i ordet eller försöka minnas olika kombinationer av föremål som i rask takt flyger förbi på skärmen. Spelen styrs i regel med den tryckkänsliga skärmen eller gyron, vilket tillsammans med de snabba momenten ofta ger känslan av ett mobilspel - om än ett högkvalitativt sådant.

Tyvärr känns vissa moment lite som en teknikuppvisning, och inte alltid en helt lyckad sådan. Bokstäver och siffror som jag ritar in med fingret har spelet frustrerande ofta svårt att känna igen, men i det pinsammaste momentet gäller det att i snabb följd trycka på rätt ställe på den bakre eller främre skärmen. Men efter lite experimenterande visar det sig att det räcker med att bara knacka på rätt sida konsolen - även fast jag är i helt fel ände av skärmen. En trist detalj i sammanhanget.

PS Vita: Smart As - E3 2011

Därmed inte sagt att hela spelet är sådant. Kvaliteten på själva hjärngympan är lite varierande, men det finns klara guldkorn. Vissa av minispelen, speciellt pusselvarianterna, får mig att nöta träningsläget för att klara den svåraste nivån. Ändå finns det vissa spel som bara resulterar i en axelryckning.

Precis som man kan vänta sig av ett samtida spel på en uppkopplad konsol finns en rad sociala funktioner och topplistor. Det går att gräva fram ändlösa floder statistik och världsrekord. Ett par roliga funktioner är near-utmaningar som låter din Vita sända ut en utmaning till förbipasserande Smart as...-konkurrenter och lokala utmaningar där du kan tävla om att bli smartast i stan. Eftersom recensionen har skrivits innan spelet är släppt har jag inte haft möjlighet att möta några andra, men med tillräckligt många spelare kan det bli ett roligt tillägg.

En bra grej är att de har brytt sig om att översätta hela spelet till svenska. Jag har testat både originalversionen på engelska och den översatta och vissa av språkutmaningarna är klart enklare på svenska. Tyvärr innebär det att du går miste om dragplåstret John Cleese. Den gamla Monty Python-medlemmen gör kanske inget markant för spelet men han läser åtminstone de torra vitsarna som frekventerar spelet en aning bättre än sin svenska motsvarighet som mest låter som en tecknad film.

Saknar du kluriga småspel på din Vita kan jag absolut rekommendera Smart as..., men det finns ett förbehåll. Innehållet är inte särskilt mycket mer omfattande än vad jag förväntar mig av ett mobilspel, men priset är det mångdubbla. Skulle det vara så att du nästan bara saknar John Cleese så räcker samma summa till både en DVD-box med Pang i Bygget och en hel hoper småspel till telefonen.

7 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Smart as... Simon Campanello Vem är smartast i stan? 2012-10-31T13:00:00+01:00 7 10