Eurogamer.se

Förhandstest: FIFA 13 (Wii U)

Tryckkänsliga bollar mot Bengt

Jag var mycket förtjust i FIFA 13 (9/10) när det släpptes och min uppskattning har inte falnat sedan dess. Men sportspel och Nintendo har de senaste generationerna inte känts som en klockren parning. Just därför var jag något skeptisk till hur FIFA 13 skulle te sig i Nintendos nya kläder.

Egentligen är detta samma spel som till PS3 och Xbox 360. Spelet ser bra ut, och utan att ha ställt de två versionerna bredvid varandra är min uppfattning att det är minst lika snyggt som till PS3 eller 360. Spelet saknar en del onlinelägen men det tas dock ikapp offline. För här ger FIFA 13 spelaren matchkontroll över lagens tränare på ett helt nytt sätt.

1

Så här kan det se ut under en match

Oavsett om du spelar med eller mot vänner eller är själv så kan du med skärmkontrollen ge kommandon till ditt lags samtliga 11 spelare. Den tryckkänsliga skärmen kan nyttjas för att fysiskt dra upp löpvägar för dina spelare, oavsett om du ser en lucka i motståndarförsvaret eller behöver täcka upp en löpning på bortre långsidan. Märk din medspelare med fingret och dra ett streck. Spelaren kommer automatiskt att ta löpningen för att ta sig till den punkt du märkt ut. Det går också att knacka på skärmen för att markera var du vill att spelarna ska slå passar och inlägg.

"Det känns som att FIFA-teamet inte bara lekt lite med en potentiell gimmick, utan de har verkligen tänkt hur Wii U-kontrollens tryckkänsliga skärm kan nyttjas på flera olika sätt för att göra FIFA 13 till ett bättre fotbollsspel."

Efter matcherna får spelarna poäng efter hur bra tränaren spelat rent tekniskt samt hur bra de övriga spelarna på samma lag följt tränarens instruktioner. Mycket bra bas för en fortsatt diskussion om vems fel det är när matcher förloras. Under spelstunden kom vi i testgruppen nästan enhetligt fram till att det alltid var tränarens fel. Kan ha varit för att det bara är en som kan vara tränare varje match.

Anledningen till att det inte går att ställa två tränare mot varandra under en match stavas Nintendo. EA Sports utvecklingsteam fick från början reda på att det bara skulle gå att använda en skärmkontroll till varje spel på Wii U. När utvecklingen kommit så pass långt att de inte skulle hinna ändra sig meddelade Nintendo att det visst skulle gå att köra med dubbla skärmkontroller. Så "tränare mot tränare" får vänta till Fifa 14.

Skärmkontrollen går dock att använda till mer än att bara styra spelarnas löpningar. Det går till exempel att byta spelare, speluppställning och ställa in markeringsspel samt lagets taktik som huruvida man ska slå långt eller satsa på kortpassningar och så vidare. I princip allt det som kan göras i pausmenyerna ska gå att skötas samtidigt som matchen spelas.

Även enspelarlägena har egna små finesser. Vid frisparkar och straffar dyker en målbur upp på kontrollens skärm. Genom att trycka inom målramen väljer spelaren alltså var han vill att bollen ska hamna. Men sen gäller det att applicera kraft, skruv och ha en tillräckligt duktig frisparksskytt för att faktiskt få bollen runt försvarande mur och förbi målvakten. Samma målbur kan frammanas när som helst under spelets gång genom att du skakar kontrollen. Två markeringar indikerar skottet. En där du ville ha bollen och en där din spelare lyckades placera den.

Det känns som att FIFA-teamet inte bara lekt lite med en potentiell gimmick, utan de har verkligen tänkt hur Wii U-kontrollens tryckkänsliga skärm kan nyttjas på flera olika sätt för att göra FIFA 13 till ett bättre fotbollsspel. Jag går inte så långt som att säga att jag hade köpt ett Wii U tack vare FIFA 13, men jag kan säga att jag som mestadels spelar offline tveklöst hade valt Wii U-versionen om jag redan ägt konsolen.

FIFA 13 släpps den 30 november till Wii U.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!