Recension: Way of the Samurai 4

En fragmenterad väg

Way of the Samurai 4 skildrar fem väldigt intensiva dagar i den lilla japanska kuststaden Amihama under slutet av Edo-perioden. En ensam samuraj anländer till en stad i konflikt - en delegation av brittiska handelsmän har kommit dit och den väldigt xenofobiska och lokalpatriotiska Prajna-rörelsen gör sitt bästa för att sabotera de diplomatiska förhandlingarna. Ovanpå det finns pressen från det lokala shogunstyret. Tre väldigt olika fraktioner kämpar om inflytandet över staden och vår ensamma samuraj får chansen att influera ödet och kanske även framtiden.

1

Vi kan gå ut, ut och fiska

Under de fem dagarna ges jag friheten att göra vad jag vill i staden. Antingen spenderar jag min tid med att försöka hjälpa någon av fraktionerna med deras mål, spelar ut de mot varandra, löser småuppdrag, fiskar, raggar på allt av motsatt kön eller sover bort veckan. Oavsett vad jag väljer så går livet vidare i staden. Men mina val (eller avsaknaden av) får konsekvenser.

"Innan jag förstod hur systemet fungerar hade jag skickat ett antal namnlösa samurajer till sin död i onödan och genomlevt den första dagen i Amihama på nytt en handfull gånger."

Jag utforskar Amihama, pratar med människor och löser deras problem. Som tack får jag lite pengar, kanske lite mat eller praktiska föremål. Att Prajna-rörelsen bråkar med de brittiska gästerna rör inte mig i ryggen - det är inte min konflikt. Då och då ser jag konflikterna mellan dessa fraktioner, men jag ser till att hålla mig undan.

Men så händer någonting oväntat. En duellerande samuraj får syn på mig och gör processen väldigt kort med mig. Spelet tar slut. Men här får jag ett intressant val - jag kan antingen välja att ladda om min sparfil och försöka igen, eller starta med en ny karaktär från ruta ett. Startar jag en ny karaktär får jag behålla vissa vapen och färdigheter jag uppgraderat samt att vissa val jag gjort i staden lever kvar.

Way of the Samurai 4 är nämligen uppbyggt för att spelas igenom ett flertal gånger, då det har en uppsjö av parallella handlingar som är omöjliga att uppleva på enbart en genomspelning. Det är ett intressant men lite knepigt grepp. Innan jag förstod hur systemet fungerar hade jag skickat ett antal namnlösa samurajer till sin död i onödan och genomlevt den första dagen i Amihama på nytt en handfull gånger.

Det är lätt att förvänta sig att ett spel med samurajer borde ha ett visst mått av svärdkämpande i sig och det finns det gott om i Way of the Samurai 4 om man väljer att spela det så. Den namnlösa samurajen kan lära sig ett antal olika vapendiscipliner - svärd, obeväpnad strid eller spjut för att nämna ett par. Genom att bekämpa fiender lär jag mig nya attacker inom en given disciplin eller helt nya fightingstilar.