Recension: Rollercoaster Tycoon 3D

En skräck- och helvetesbana

Det ursprungliga Rollercoaster Tycoon, som skapades av Chris Sawyer, släpptes 1999 till PC. Den titeln representerar några av mina bästa spelminnen från ungdomen då jag och mina kompisar kunde spendera timmar med att designa de ultimata berg- och dalbanorna. Vi brukade hälla extra mycket salt på de pommes frites vi sålde för att besökarna skulle köpa vår överdrivet prissatta läsk och vi placerade stånden med sockervadd precis bredvid de värsta attraktionerna för att de skulle bli illamående och kräkas så att våra vaktmästare fick jobba för sin lön.

Rollercoaster Tycoon representerar för mig en frihet och lekfullhet som vi inte ofta ser längre i spelbranschen, åtminstone inte på samma sätt. Tyvärr lyckas Rollercoaster Tycoon 3D inte leva upp till sin namne.

"Överlag är systemet väldigt ologiskt och det är extremt frustrerande att ha byggt en lång, fin bana bara för att sedan upptäcka att jag missat någon detalj för att den ska fungera och tvingas bygga om allting."

Orosmolnen börjar hopas redan under spelets introduktionsläge där det är tänkt att jag ska lära mig kontrollen. Styrplattan på min 3DS används i kombination med styrkorset för att kontrollera kameran, vilket i teorin kanske fungerar, men i praktiken är det både klumpigt och dumt.

Jag zoomar in och ut med styrkorset, samt roterar kameran, men jag måste använda styrplattan för att flytta den åt olika håll. Problemet blir ännu tydligare när jag försöker placera ut attraktioner och de allra största täcker upp i princip hela skärmen så att jag inte ser exakt vart jag sätter den.

1

Hur många gånger vill du starta om från början med att bygga en attraktion?

När jag zoomar ut så mycket jag kan försvinner dessutom de minsta föremålen från skärmen, så jag kan försöka placera ut något på till synes tom mark bara för att sedan se träd och bänkar utplacerade när jag zoomar in.

Det finns något hafsigt försök till berättelse i Rollercoaster Tycoon 3D, där en ung pojke eller flicka vill jobba på nöjesfält och får hjälp av en vis gammal gubbe för att lära sig allt om vad som krävs för att bli framgångsrik. Jag tröttnar naturligtvis efter ett par replikskiften och hoppar snabbt förbi för att få bygga igen.

När jag till slut lärt mig allt om ekonomi, anställning av personal och liknande släpps jag lös för att driva mitt första nöjesfält. Men problemen fortsätter och den tråkiga designen gör mig snabbt väldigt less på spelet.

Utvecklarna har även helt missat chansen att utnyttja den tryckkänsliga skärmen och stylusen på ett bra sätt. Det hade varit riktigt roligt att kunna rita en egen berg- och dalbana på den nedre kartan, för att sedan kunna justera höjdnivåer, kurvor och liknande. Inget sådant här, inte.

Första teaserns: Rollercoaster Tycoon 3DS

Istället används ett hemskt system där jag får klicka ut varje sektion, steg för steg. Och jag måste klicka mellan olika menyer för att kunna höja eller sänka banan och för att kunna lägga till kurvor. Överlag är systemet väldigt ologiskt och det är extremt frustrerande att ha byggt en lång, fin bana bara för att sedan upptäcka att jag missat någon detalj för att den ska fungera och tvingas bygga om allting.

Givetvis går det även att åka med i de attraktioner jag bygger, då sett ur ett förstapersonsperspektiv. Även detta är ruskigt tråkigt och 3D-effekterna gör mig mer illamående än road. Faktum är att just detta element gjordes bättre redan i Theme Park World, som också släpptes 1999. Det spelet hade även det som Rollercoaster Tycoon 3D saknar mest av allt, nämligen personlighet.

Allting i spelet är så otroligt generiskt designat att jag börjar fundera på om jag faktiskt inte kunnat göra det bättre själv.

En lång rad olika attraktioner finns att bygga, men de är indelade i olika kategorier som i princip fungerar likadant. Det blir aldrig någon tydlig skillnad på en berg- och dalbana designad i trä och en som är byggd i metall eller som har stolar där benen hänger fritt, utan alla fungerar precis likadant.

Rollercoaster Tycoon 3D borde egentligen inte säljas som ett spel i den anrika serien. Det är så buggigt, fult och tråkigt att det egentligen inte borde ha släppts överhuvudtaget. Fans av originalet bör hålla sig så långt borta som möjligt, även om namnet på omslaget kan väcka minnen och locka till ett köp. Barn kommer att bli förvirrade av det komplicerade systemet för att bygga och vi äldre kommer att störa oss på den bristfälliga designen och den bleka presentationen.

2 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Rollercoaster Tycoon 3D David Wahlström En skräck- och helvetesbana 2012-11-07T10:00:00+01:00 2 10

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!