Recension: Need for Speed: Most Wanted

Gasa tills det rasar

Need for Speed-serien har varit med mig under större delen av mitt liv. När jag var elva år gammal under 1997 kom jag i kontakt med den för första gången i och med Need for Speed II: Special Edition till PC. Sedan dess har jag varit fast och serien har, trots ett par svackor då och då, alltid tillhört mina absoluta favoriter.

När Criterion för två år sedan tog sig an serien med Need for Speed: Hot Pursuit (9/10) blev resultatet extremt lyckat. Vacker grafik blandat med hysteriska biljakter och våldsamma krascher gjorde spelet till en modern klassiker inom racingspel. Nu är utvecklarna tillbaka med nyversionen av Need for Speed: Most Wanted och precis som i studions spel Burnout Paradise handlar det denna gång om snabba tävlingar, biljakter och förstörelse i en stor, öppen spelvärld. Frågan är om resultatet är lika lyckat som Hot Pursuit?

"Bristen på ett motiverande narrativ kompenseras dock med ett rejält nytänkande gällande hanteringen av spelets fordon."

Fairhaven City är skådeplatsen för Most Wanted och där gäller det för mig att tjäna ihop tillräckligt med hastighetspoäng för att kunna utmana de tio mest eftersökta förarna i staden och slutligen bli den främste föraren. Längre än så sträcker sig inte narrativet och faktum är att de mest eftersökta förarna endast betecknas som de bilar de kör, inte med namn. Detta gör det svårt att verkligen engagera sig i jakten på dessa förare, då det hela känns en smula identitetslöst.

Bristen på ett motiverande narrativ kompenseras dock med ett rejält nytänkande gällande hanteringen av spelets fordon. Istället för att tjäna pengar och sedan köpa de bilar du vill ha finns alla bilar istället upplåsta från början. Utmaningen ligger i att hitta dem, då de finns utspridda över hela Fairhaven City med omnejd. Vissa står parkerade mitt framför näsan på mig och andra kräver en hel del sökande. Upplägget känns nytt och fräscht och uppmanar till utforskande av spelvärlden, vilket alltid är positivt.

Vilken version är bäst - Xbox 360 eller PlayStation 3?

Samtidigt är samtliga bilar knutna till fem olika utmaningar som i sin tur låser upp olika uppgraderingar till bilen i fråga. För att uppgradera min Bugatti Veyron Super Sport krävs det alltså att jag vinner ett par tävlingar först. När jag känner mig nöjd med min bils färdigheter kan jag sedan ta mig an de tio förarna i toppen.

Även om race och utmaningar är det som genererar de största summorna av hastighetspoäng är det långt ifrån de enda sätten att samla poäng. Faktum är att det mesta jag gör i spelet genererar poäng. Allt från att köra i fel fil och passera fartkameror till att köra ifrån polisen eller krossa reklamskyltar gör att poängmätaren ständigt tickar uppåt, vilket skapar en känsla av ständiga framsteg.

Dessa framsteg bevakas av systemet Autolog, som håller koll på allt jag gör i spelet och sedan jämför det med mina vänner. Om någon slår min tid på ett visst race meddelas jag direkt och kan försöka bättra på min tid för att återta platsen. Autolog har här utvecklats med hjälp av EasyDrive, som är ett menysystem där jag kan uppgradera min bil direkt, utan att behöva pausa eller uppsöka verkstad. EasyDrive hjälper också till att visa vilka race som är tillgängliga för den bil jag för tillfället kör och visar vägen vart jag ska för att hitta dem. Dessutom används det för att nå flerspelarläget, byta bilar och mycket annat.