Förhandstest: Far Cry 3 [flerspelarläget]

Inget avlägset gråtande

När Ubisoft släpper uppföljaren till en av sina stortitlar i slutet av denna månad är det med svensk hjälp. Malmöbaserade Massive Entertainment står bakom flerspelarläget i Far Cry 3. Under Gamex i Stockholm satte vi oss ner med Massives speldesigner David Berlin och pratade samarbete, eldbomber och spelglädje.

Så vad är grunden för att göra ett bra flerspelarspel?

"Det är viktigt att kontrollen sitter. Sitter inte styrningen är det inget roligt att spela. Om kontrollen inte sitter så faller det pladask", berättar David Berlin och ursäktar en kort hostattack. Det är tur för mig att denna rethosta skapar anteckningspauser i Berlins snabba och ivriga berättande.

"Bland de specialattacker som samarbetet kommer att låsa upp finns olika typer av gaser där Psych gas låter mest intressant. Effekten på motståndet blir att de helt plötsligt inte kan skilja på vän och fiender."

Många flerspelarlägen belönar den individuella spelarens skicklighet i första hand. Men Massive har istället valt att belöna samarbete. Den som assisterar sitt lag mest och bäst nyttjar gruppens styrkor kommer att snabbare få tillgång till uppgraderingar och specialattacker.

En av spelmekanikerna som ska uppmuntra samarbete är Battle Cry. Om du som spelare aktiverar ditt stridsvrål i närheten av en medspelare höjs dennes skicklighet eller hälsa osv. Ju fler personer du har runt dig, desto större blir höjningen. "För att boosta sig själv måste du boosta andra", säger Daniel Berlin.

Samarbete är viktigt

Samarbetet är dock inte bara begränsat till under matcherna. Om du hittar en vapendel du inte behöver kan du skicka den till dina medspelare. Är du framförallt en krypskytt och hittar en modifikation som bättre passar en närstridsspecialist går det att skicka över delarna till medspelare.

Bland de specialattacker som samarbetet kommer att låsa upp finns olika typer av gaser där Psych gas låter mest intressant. Effekten på motståndet blir att de helt plötsligt inte kan skilja på vän och fiender. Alla spelare får samma oformliga svarta utseende. Samtidigt slås möjligheten att skada medspelare på. Effekten kan bli förödande för ett lag som inte kommunicerar.

"En annan gas är giftgasen som gör delar av banan i princip ospelbar. Går du in i gasmolnen kommer du snabbt få kraftigt försämrad syn och börja hosta", berättar Berlin. "På det sättet begränsar du motståndarnas rörlighet och kan själv skapa taktiska förutsättningar som inte fanns på banan tidigare."

Flerspelarläget utspelar sig på samma öar som själva enspelarkampanjen. Den som har spelat igenom kampanjen kommer att känna igen sig, men kartorna är ritade specifikt för strider online.

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!