Eurogamer.se

Låg närvaro på Call of Duty-event

Webhallens lansering lockade mindre folk än tidigare

Att spelbutiker anordnar lanseringsevent för årets största spelsläpp är ingen ovanlighet och inför lanseringen av Call of Duty: Black Ops II (9/10) hade Webhallen på Sveavägen i Stockholm förstås ordnat ett rejält event med turneringar och chanser att vinna priser.

Eurogamers chefredaktör Jonas Aronsson var på plats under eventet och kunde dock konstatera att betydligt färre personer hade vallfärdat till butiken jämfört med förra årets lansering av Modern Warfare 3 (8/10). Trots detta var det enligt Webhallens eventansvarige Anders Paulsen en lyckad tillställning.

"Eventet i sig var väldigt lyckat och alla som var där verkade ha jäkligt kul. Nu får vi kika på hur vi ska göra för att kunna locka mer folk i framtiden. Vi får försöka nå ut genom fler kanaler", säger Paulsen.

Varför närvaron var lägre än förra året vet inte Anders Paulsen, men det finns flera sannolika faktorer.

"Det finns redan ett helt gäng krigsspel ute och när det gäller Call of Duty brukar Modern Warfare-serien generellt vara mer populärt bland spelarna och det är dessutom en höst med många stora spel som Halo 4 och Mists of Pandaria. Wii U släpps snart också, så det kan vara svårt att hänga med", fortsätter Paulsen.

Trots sviktande intresse för just midnattslanseringen pekar mycket på att Black Ops II kommer bli en rejäl försäljningssuccé.

"Vi har aldrig tidigare sett så pass starka förbokningssiffror i Norden och under året har intresset både bland medier och fans varit mycket stort", säger Daniel Gustafson, Nordic PR Manager på Activision.

Gustafson var också på plats under nattens event och även han var nöjd med tillställningen.

"Jag pratade med besökare på plats och de var väldigt nöjda. Däremot stämmer det att besökarantalet var färre jämfört med ifjol. Vad det sedan beror på får vi sätta oss ned och fundera kring."

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!