Recension: Dance Central 3

High five!

Dance Central har länge varit det överlägset bästa dansspelet till Kinect, men i och med Just Dances otroliga framfärd sedan sist är det en jämnare kamp än någonsin på dansgolvet i år, vilket förstås är väldigt roligt för oss som gillar att skaka rumpa. I en intervju verkar inte Harmonix riktigt ta sina konkurrenter på allvar, men lyckligtvis spelar inte det så stor roll då utvecklarna till Dance Central 3 är perfektionister uti fingerspetsarna, och därmed gör allt för att ständigt bjuda oss på en dansupplevelse bättre än den förra.

Jag säger det direkt - Dance Central 3 är ett helt fantastiskt spel precis som sin föregångare Dance Central 2 (10/10). Presentationen är enormt tilltalande, Kinect-sensorn läser av dina rörelser bättre än i något annat spel och för den tävlingsinriktade finns det timmar av underhållning att hämta genom att finputsa dina rekord på den där låten som verkade helt omöjlig att ens ta sig igenom första gången du testade den.

"Överlag känns spelets svårare låtar mycket mer utmanande än tidigare med löjligt avancerade steg, hopp och snurrar, vilket gör att tillfredsställelsen blir enorm när du väl lyckas dansa igenom hela låten så gott som felfritt."

Pricken över i:et är som vanligt spelets smarta danskoreografier. Här bjuds på allt från simpla och humoristiska danssteg som juckandet i LMFAOs Sexy and I Know It, till helt galna och imponerande rörelser som till Ushers OMG. Allt blandas givetvis med nostalgiska danssteg såsom Macarena-dansen i Los Del Rios klassiska hit, eller bokstaverandet med hela kroppen till Village Peoples YMCA.

En sekvens från spelet

Överlag känns spelets svårare låtar mycket mer utmanande än tidigare med löjligt avancerade steg, hopp och snurrar, vilket gör att tillfredsställelsen blir enorm när du väl lyckas dansa igenom hela låten så gott som felfritt. Låtlistan är mycket bra och innehåller stor bredd med allt från Gloria Gaynor och Van McCoy till Vanilla Ice och Heavy D & The Boys och vidare till Katy Perry, Jennifer Lopez och Justin Bieber.

Egentligen spelar det dock inte så stor roll vilka låtar som är med när dansstegen är så roliga som de är. Trots att jag hatar att lyssna på exempelvis Backstreet Boys är deras låt Everybody stommen för några av de absolut roligaste stunder jag haft med spelet, vars koreografi är så kul att jag spelat om låten flera gånger i rad trots att jag skämdes som en hund inombords varje gång jag gjorde det.

Årets upplaga är även fullproppad med nyheter, och utöver ett vidareutvecklat och mer underhållande berättelseläge där du får resa i tiden för att dansa vid olika klassiska musikepoker bjuds det framförallt på mycket gott för dig som spelar tillsammans med vänner. Bland annat har ett partyläge introducerats som är tänkt att vara på i bakgrunden av fester där refränger från slumpade låtar spelas upp efter varandra, och hör du något du gillar är det bara att gå fram till teven och räcka upp en hand för att hoppa in och dansa till låten. Jag hade dock gärna sett att mer än bara refrängen spelas upp när ingen dansar, så att man kan ha på spelet som bakgrundsmusik på festen.