Eurogamer.se

Veckans Retrokanon: Master of Magic

Och Retrokalkonen: Civilization II

Veckans Retrokanon är en återkommande torsdagsföljetong här på Eurogamer, då vi presenterar ett spel vi kanske misstänker att du glömt men som på sin tid var riktigt bra. Veckans Retrokalkon är ett spel inom samma genre, fast denna titel får mer än gärna glömmas bort i all evighet.

Tanken är att spelen ska hänga ihop någorlunda rent genremässigt och presentera det bästa och det sämsta från en tid som flytt. Spelen vi kollar på kommer företrädesvis från C64, A500, Atari, NES, SNES, Saturn, Dreamcast, SEGA Master System och SEGA Mega Drive och ska ha rätt många år på nacken. Call of Duty: Modern Warfare duger alltså inte.

Veckans Retrokanon: Master of Magic (PC, 1994)

"Spel som Civilization och Masters of Orion definierade facket och ritade om världskartan både bokstavligt och bildligt."

1

Hjältarna i Master of Magic var före sin tid; flygplan och allt!

En genre som ligger mig varmt om hjärtat är 4X, utforska, expandera, exploatera och förinta. Spel som Civilization och Masters of Orion definierade facket och ritade om världskartan både bokstavligt och bildligt. Men ett mindre känt exempel kommer faktiskt från studion bakom nämnda Orion.

Master of Magic kombinerade simuleringen med en högklassig högfantasy som så småningom trängde sig in i mitt pojkrum och blev ett av de mest strålande exempel på "bara en runda till" som någonsin drabbat mig - och det tog dessutom ett helt gäng spelskapare med storm. Här finns de spelbara hjältarna, djupa magisystem och isometriska striderna som Heroes of Might and Magic och Age of Wonders senare gjorde till sina signum.

Själva omfånget var också imponerande för sin tid; 14 spelbara raser, 86 unika enheter och ett trettiotal hjältar som kan gå upp i nivå, utrustas och lära sig nya förmågor. Det bäddade för otaliga omspelningar då varje ras och varje magiskola behövde utforskas grundligt.

Mångfalden till trots är spelet också välbalanserat och efter en serie uppdateringar som jagade bort buggar och annat krafs är Master of Magic än idag i allra högsta grad en njutbar upplevelse - även om de datorstyrda spelarnas intelligens ibland kan ifrågasättas.

Någon uppföljare blev det tyvärr aldrig. Utvecklaren Simtex arbetade på en när studion stängde 1997 och sen har bara rykten florerat. En rad fans har gjort moddar till andra spel som kommer ganska nära originalet, men närmast kommer nog ändå Warlock: Master of the Arcane (9/10) som släpptes tidigare i år.

Veckans Retrokalkon: Civilization II (PS1, 1999)

"4X-genren har inte dragits med alltför många stolpskott, men i vanlig ordning behöver vi aldrig leta längre än till en tafflig konsolportning."

2

Urk!

4X-genren har inte dragits med alltför många stolpskott, men i vanlig ordning behöver vi aldrig leta längre än till en tafflig konsolportning.

Civilization II är en av seriens höjdpunkter, som lyfte den fantastiska ettan genom att helt enkelt göra allt ännu bättre. Jag har lagt oräkneliga timmar på att bygga mitt världsherravälde, men varför någon bestämde sig för att släppa spelet tre år senare på PlayStation är för mig obegripligt.

Den enkla och strama utformningen är utbytt mot grafik som osar misstänkt mycket Super Nintendo och de precisa musklicken för att styra ett imperium gör sig inte alls bra med handkontroll. Ett decennium senare visade man med Civilization: Revolution att strategi på konsol faktiskt fungerar, men jag misstänker att de använde Civilization II som avskräckande exempel.

Det tråkiga är att det fortfarande var ett riktigt bra spel i grunden. Den som hade överseende med pixlar stora som vindruvor och omständliga kontroller kan kanske finna en viss njutning i Civilization II till PS1 - tack vare den underliggande spelmekaniken - men finns det bara en acceptabel dator inom räckhåll finns det ingen ursäkt för att köra Civilization II på PlayStation.

Kommentarer (8)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!