Recension: Call of Duty: Black Ops Declassified

Oops!

Stackars Nihilistic. Utvecklarna bakom Resistance: Burning Skies (7/10) har fått ta mycket skit för den första riktiga förstapersonsskjutaren till Vita, trots att de med största sannolikhet tvingades stressa ut spelet på marknaden. Nu har de fått göra samma sak med Call of Duty: Black Ops Declassified, som enligt rykten ska ha utvecklats på bara fem månader. Spelare har varit skeptiskt inställda redan från början och det visar sig tyvärr att misstron varit fullt berättigad.

Black Ops Declassified är nämligen ett typexempel på en missad möjlighet. Namnet Call of Duty säljer som smör och det enda som hade behövts för att göra Black Ops Declassified till ett bra spel är ett starkt flerspelarläge, tajt spelkontroll och en maffig presentation. Black Ops Declassified ger oss ett trångt, fattigt flerspelarläge, fladdrig spelkontroll och en ytterst sparsmakad presentation.

2

Ni alla ser likadana ut för mig

Det som kallas för "kampanj" i enspelarläget är tio kortare uppdrag där jag tar mig an rollen som Mason eller Woods från det ursprungliga Black Ops. Detta tillför dock ingenting då narrativet endast sträcker sig till "gör detta innan tiden går ut". Samtliga uppdrag är bara ett par minuter långa, men på grund av saknaden av sparpunkter tvingas jag börja om från början varje gång jag dör, även om jag faller på kartans sista fiende. Detta ökar förvisso hållbarheten, men det är fruktansvärt frustrerande att inte kunna hoppa över introduktionsfilmer och liknande.

"När jag blir skjuten och kommer tillbaka in i matchen hamnar jag ofta mitt framför en motspelare, som väntar på mig med en hagelbössa riktad mot min solar plexus."

Andra enspelarlägen innefattar ett läge där jag ska klara banor så snabbt som möjligt, samt ett överlevnadsläge. Inget av dessa lägen erbjuder den matiga underhållning jag förväntar mig av Call of Duty, utan känns mest som billiga försök att öka livslängden ytterligare.

Flerspelarläget har länge varit kärnan i Call of Duty och det är naturligt att mest fokus lagts på just detta även i Black Ops Declassified. Tyvärr får vi bara en handfull kartor, som alla är mindre och betydligt tråkigare än vad jag är van vid. Matcher spelas fyra mot fyra, men trots att antalet spelare begränsats till de nya kartorna känns det ändå trångt. När jag blir skjuten och kommer tillbaka in i matchen hamnar jag ofta mitt framför en motspelare, som väntar på mig med en hagelbössa riktad mot min solar plexus.

Under en match lyckades en motspelare frammana en attackhelikopter och på grund av kartans minimala storlek blev jag skjuten direkt när jag kommit tillbaka in i matchen säkert tio gånger, vilket inte bara är orättvist - det visar också på bristande speldesign.

Varning för kvalitetskänsliga spelare

I flerspelarläget finns det möjlighet att stiga i nivå, låsa upp nya vapen och prestige-nivåer och mycket annat som Call of Duty-fans kommer att känna igen sig i. Tyvärr finns det ingen anledning att lägga så mycket tid på flerspelarläget på grund av dess uselhet. Jag har dessutom haft mängder av problem med flerspelarläget då jag kastas ur matcher till höger och vänster, oftast redan under laddningsskärmen.

Grafiskt sett är Black Ops Declassified en blandad kompott. Vapenmodeller ser bra ut, men miljöerna är odetaljerade och tråkiga. Samtidigt är i princip alla fiender i kampanjerna kloner sett till utseende, och de är dessutom dumma som en påse med hammare och kan skjuta rakt in i väggar trots att jag står bredvid dem. När de väl börjar skjuta kvittar de dock om de ser mig eller inte, då min karaktär verkar vara magnetisk och dra till sig kulor. Spelets kontroll är också alldeles för sladdrig, vilket gör att jag ofta måste justera siktet för att träffa motståndare. Det är långt ifrån den nästintill perfekta kontroll som serien är känd för.

Nihilistic hade säkert kunnat göra ett riktigt bra Call of Duty-spel om de fått mer tid. Under vissa ögonblick ser jag potentialen i Black Ops Declassified, men den göms i ett tydligt framstressat spel som skulle behövt minst ett halvår till av utveckling innan det släpptes. Nu får vi istället ett riktigt uselt spel som inte ens lyckas roa en inbiten Call of Duty-spelare som mig själv. Håll er till Call of Duty: Black Ops II (9/10), för Declassified bör återkallas från tjänst så snart som möjligt.

2 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Call of Duty: Black Ops Declassified David Wahlström Oops! 2012-11-19T15:17:00+01:00 2 10