Recension: Spy Hunter

Knight Ri... Spy Hunter är tillbaka!

När jag ursprungligen såg att Spy Hunter skulle släppas till PlayStation Vita och Nintendo 3DS väcktes omedelbart gamla känslor från barndomen när jag spelade det på min Commodore 64, men även den skamlösa kopian Major Motion på Amiga. Konceptet med att få köra en sportbil som är tungt beväpnad tilltalar säkerligen inte bara mig och hoppet om att få se en vettig nyversion för handhållna enheter har funnits sedan spelet offentliggjordes i våras.

Spy Hunter börjar med att du är testförare för den nya prototypen av G-6155 Interceptor, som är bilen du kommer att spendera mycket tid i. Under testuppdraget blir du dock attackerad och det verkar som om någon är ute efter att stjäla prototypen. Detta blir startskottet för en serie uppdrag som är fullsmockade med explosioner och sekvenser i slowmotion.

"Det enda som binder ihop uppdragen är en ständigt återkommande röst som kontaktar dig via radio och yttrar diverse hot och ondskefulla skratt."

Problemet med kampanjen är att det sällan känns som att det finns en röd tråd i form av berättande, utan snarare att du ställs inför ett slumpmässigt mål från uppdrag till uppdrag. Upplägget gör sig dock väldigt bra för handhållna plattformar eftersom uppdragen vanligtvis tar cirka fem minuter styck och du binder aldrig upp dig under någon längre period.

Det enda som binder ihop uppdragen är en ständigt återkommande röst som kontaktar dig via radio och yttrar diverse hot och ondskefulla skratt. Men det känns dock ganska taffligt då spelet inte riktigt lyckas med glimten i ögat-känslan.

Ny trailer för Spy Hunter

Uppdragen i sig utspelar sig i ett konstant högt tempo, men dessvärre har utvecklarna TT Fusion valt att inte ha röster till all dialog. Detta resulterar i att så fort du blir kontaktad av ditt team av medhjälpare skapas det en tvärnit i tempot i spelet i form av en textruta som dyker upp med i princip irrelevanta kommentarer som knappast tillför spelet något. Spelet hade haft ett så väldigt mycket bättre flyt om dessa instruktioner hade talats istället för att undvika pauser i det höga tempo som spelet faktiskt bygger på.

Din bil utrustas som sagt med diverse vapen och du kan ha fyra olika offensiva färdigheter åt gången. De positioneras på bilen på samma vis som knapparna på din Vita eller 3DS och det känns ganska intuitivt att använda dem redan från början.