Recension: PlayStation All-Stars Battle Royale

Årets knockout!

PlayStation All-Stars Battle Royale har haft en tung uppförsbacke framför sig sedan det utannonserades. Spelare har kallat det för en simpel kopia av Nintendos Super Smash Bros. och utvecklarna SuperBot Entertainment har anklagats för brist på originalitet. Nu är All-Stars här och frågan är naturligtvis om utvecklarna lyckats skapa något eget eller om de högljudda klagomålen visar sig vara berättigade?

Vid en första anblick är All-Stars givetvis väldigt likt just Smash Bros. då det innehåller kaotiska slagsmål för upp till fyra spelare med mängder av klassiska PlayStation-figurer. Det låter onekligen som en klon. Men där slutar likheterna, för All-Stars har nämligen tillräckligt många nya, fräscha idéer för att stå på egna ben och dessutom är de realiserade på ett strålande sätt.

"Tack vare supermätaren blir matcherna taktiska och kaotiska på samma gång och en seger eller förlust känns alltid rättvis."

Bara en sådan sak som att All-Stars helt saknar hälsomätare är något som vänder upp och ner på konceptet med maskotslagsmål. Istället för att slå upp procentnivån som i Smash Bros. gäller det i All-Stars att bygga upp en supermätare. Denna mätare har tre nivåer och alla representerar superattacker av olika slag. På den första nivån är attacken relativt svag och lätt att undvika eller avbryta, men på de högre nivåerna blir attackerna riktigt kraftfulla och kan slå ut samtliga motståndare på skärmen samtidigt, ibland flera gånger om.

Dessa attacker är de enda möjligheterna jag har att ta poäng, då mina motståndare endast kan slås ut av just superattacker. Istället för att hela tiden hålla koll på en hälsomätare gäller det alltså att så snabbt som möjligt bygga upp super-mätaren för att ta poäng, vilket uppmanar till ett helt nytt tänkande och betydligt mer aggressivt spelande. SuperBot ska ha en rejäl eloge för att ha tänkt utanför ramarna för konventionella slagsmålsspel och systemet fungerar fantastiskt bra.

På vilket format spelar du - PS3 eller Vita?

Att välja om jag ska satsa på en superattack på nivå tre eller använda nivå ett flera gånger om skapar också ett intressant taktiskt djup. Sparar jag mina attackpoäng till nivå tre eller smäller jag på så fort jag kan? Hur kommer mina motspelare att agera? Tack vare detta system blir matcherna taktiska och kaotiska på samma gång och en seger eller förlust känns alltid rättvis.

I denna version finns det 20 karaktärer att välja mellan i All-Stars och där hittar jag självklara karaktärer som Kratos och Nathan Drake, mer udda val som Spike från Ape Escape och Fat Princess samt klassiska figurer som PaRappa the Rapper och Sir Daniel Fortesque. Överlag har SuperBot lyckats riktigt bra med blandningen och otroligt nog känns alla karaktärer riktigt balanserade. Det finns figurer som är bäst på längre avstånd och vissa som passar bättre i rena närkamper, men ingen känns övermäktig, utan alla har en chans att vinna.

Det enda i karaktärsgalleriet som jag är något missnöjd med är att det finns två versioner av Cole McGrath med, en god och en ond. Dessa karaktärer är så pass lika varandra att den ena borde utelämnats till förmån för till exempel Spyro the Dragon eller Crash Bandicoot. Valet att inkludera två Cole beror säkerligen på att Sony kommer satsa mer på inFamous-serien i framtiden och därför vill hålla karaktären och dess personligheter aktuell.