Recension: Street Fighter x Tekken (PlayStation Vita)

Mobilt tekkenspråk

Ibland imponeras jag av hur min PlayStation Vita kan skapa en fullgod spelupplevelse. Trots att den är så mycket mindre kan den ge samma känsla som jag får på en stationär konsol och Street Fighter x Tekken är ett strålande exempel på detta.

Det är på ytan en rätt rak portning av konsolversionen (8/10). Grafiken har på vissa punkter monterats ned några snäpp, men på den mindre skärmen är det inget som bekymrar mig. Det må komma några månader senare, men fortfarande är det den fullpackade slagsmålskombination som landade på PlayStation 3 och Xbox 360 i våras.

Ifall du missat grejen är premisserna enkla: Street Fighter bjuder in karaktärerna från Tekken till den tvådimensionella världen. Det betyder att du kan låta exempelvis Dahlsim och Lion slå sina påsar ihop mot alla tänkbara kombinationer av karaktärer från de två spelvärldarna - och några bonusgäster från andra serier dyker också upp. Annars är upplägget likt andra Street Fighter-spel med sparkar och slag i tre olika styrkor och rörelser i höjd- och sidled.

"Med facit på hand är Vitans kontroller lite krångligare än vad de är på en vanlig handkontroll, men det kanske ingår i paketet."

Omfånget däremot är ganska spektakulärt. Redan vid konsolversionerna var det fullmatat, men här är det rent överväldigande. Som kompensation för att Vita-versionen lanseras så långt senare ingår alla nedaddningsbara bonusgubbar och -gummor som släppts hittills och några till. Totalt står 56 slagskämpar redo att skjuta eldklot och sparka varandra tills de blir blå. Ifall du vill bemästra samtliga har du både en och annan speltimme framför dig.

Överlag är det mesta sig likt från konsolerna och den viktigaste jämförelsen är hur det går att spela på Vitan. Det finns vissa hinder - de hårda sparkarna och slagen som sitter på axelknapparna kan vara knivigt att klämma åt dem i vissa lägen. Samtidigt är knapparna på framsidan av konsolen rätt små, något jag inte stört mig på annars, men när det gäller den extrema precisionen som krävs i sådana här titlar är det inte helt bekvämt alla gånger. Den lilla analoga spaken är också helt hopplös att använda, men jag antar att de flesta inbitna slagskämpar ändå väljer pilknapparna.

Trailer från Street Fighter x Tekken till PlayStation Vita

För att väga upp släpper Capcom in de tryckkänsliga skärmarna i leken. Det är inget oväntat val och men det är inte heller helt optimalt. Du kan binda fyra kombinationsattacker till olika punkter på den främre skärmen men problemet är att du samtidigt nästan oundvikligen blockerar halva spelplanen - något som kan vara nog så ödesdigert. Det finns även två kombinationer på den bakre skärmen och dessa fungerar betydligt smidigare förutom att jag ibland kommer åt dem av misstag.

Med facit på hand är Vitans kontroller lite krångligare än vad de är på en vanlig handkontroll, men det kanske ingår i paketet. Jag kan också störa mig på att de olika mätarna på skärmen inte känns välanpassade. De blir lite plottriga och svårutlästa.

Vad gäller flerspelardelen tycker jag däremot att Capcom har gjort ett ypperligt jobb. Inte nog med att det är jämlikt med konsolsyskonen, ifall det är ont om Vita-spelare online kan du utmana PlayStation 3-spelare. Och tack vare en bra sökfunktion kan du samtidigt välja att exkludera dessa för att slippa möta sadister med arkadstickor som får Vita-kontrollerna att blekna. Tyvärr har en handfull av matcherna jag spelat dragits med så mycket dålig latens att de varit nästintill ospelbara. Huruvida det beror på dålig matchning eller hårdvaran vågar jag inte svara på.

Vitan drar absolut inte skam över Street Fighter x Tekken, men spelet är lite svårare att hantera på det mindre formatet. Å andra sidan får du samtidigt en fantastisk möjlighet att ta de välregisserade slagsmålen till gatan, bussen eller var du än befinner dig.

7 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Street Fighter x Tekken (PlayStation Vita) Simon Campanello Mobilt tekkenspråk 2012-11-20T15:00:00+01:00 7 10