Recension: Doom 3: BFG Edition

Doomedagen är nära

En gång i tiden var id Software en stor kraft i spelindustrin. Deras spelsläpp tillhörde ofta de mest efterlängtade, framförallt för PC-spelare. Idag har företagets status devalverats kraftigt och hur dåligt de förvaltat klassiska serier som Quake, Wolfenstein och nu aktuella Doom är både lite av ett mysterium och väldigt sorgligt.

Jag tillhörde dock de som faktiskt uppskattade Doom 3 när det släpptes sommaren 2007. I mina ögon var det en underhållande nytolkning av föregångarna med grym grafik, skön atmosfär och massor av kul, klassisk korridorsaction.

Nu har alltså utvecklaren valt att släppa en ny version, Doom 3: BFG Edition, av det fem år gamla verket i ett paket tillsammans med de båda föregångarna och expansionen Doom 3: Resurrection of Evil. Utöver det gamla materialet finns även en gnutta helt nytt innehåll i form av tillägget The Lost Mission.

"Förändringarna i renderingen gör enbart att spelet ser konstigt ut och vad gäller ljuset har exempelvis många skuggor försvunnit helt och hållet. Hur det skulle vara bättre har jag väldigt svårt att förstå."

Frågan är följaktligen vilka förbättringar som gjorts och det korta svaret är tyvärr; inte ett skvatt. Faktum är att det utan problem går att argumentera för att detta är en betydligt sämre version än originalet.

Id Software själva påstår att ljuseffekter och rendering har förbättrats - jag håller inte med. Förändrats har de sannerligen gjort, men knappast förbättrats. Förändringarna i renderingen gör enbart att spelet ser konstigt ut och vad gäller ljuset har exempelvis många skuggor försvunnit helt och hållet. Hur det skulle vara bättre har jag väldigt svårt att förstå.

Originalet jämförs med denna version - Joakim har gett sin dom, vad är din?

Andra underliga ändringar har också gjorts, varav den enskilt största givetvis är den omtalade ficklampan. I originalet var jag tvungen att växla mellan vapen och ficklampa, vilket gjorde spelet otroligt nervkittlande och strategiskt. I BFG Edition har ficklampan monterats på axeln och kan utan vidare stängas av och på utan att plocka ner vapnet. Hade detta varit något som gick att välja i menyn hade jag inte haft några problem med det, men när ett element som var fundamentalt i originalet påtvingat förändras blir jag bara förbannad.

Menyerna är sanslöst sparsmakade i innehåll, då det går exempelvis inte att fixa några undertexter till de väldigt brusiga radiomeddelanden eller ställa in något betydande i grafiken för PC-versionen.

Prissättningen på produkten får mig att höja på ögonbrynen ytterligare när jag inser att det går att köpa Doom 3 med expansionen på Steam för drygt hälften av vad som begärs för nyversionen. Det blir således helt omöjligt att rekommendera Doom 3: BFG Edition till PC-spelare.

För de som är intresserade av konsolversionen av titeln finns dessvärre inte så mycket att välja på. Spelen i fråga är som sagt atmosfäriska, underhållande och klassiska förstapersonsskjutare på många sätt och för de som aldrig upplevt dem kan detta trots allt vara ett okej köp.

Sammanfattningsvis går det inte att komma ifrån att Doom 3: BFG Edition känns som ett otroligt slappt skapat verk som cementerar id Softwares degradering till en ganska obetydande och medioker spelutvecklare som inte alls verkar bry sig om de fans som en gång gjorde dem till kungar.

4 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Doom 3: BFG Edition Joakim Håkansson Doomedagen är nära 2012-11-21T11:00:00+01:00 4 10

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!