Eurogamer.se

Recension: F1 Race Stars

F2, F5 och F11 får vänta på sin tur

Efter att årets F1 2012 (9/10) satsat rejält på realism har Codemasters Racing nu valt en annan inriktning för Formel 1-licensen. Istället för seriös racing där minsta felberäkning i en kurva kan innebära en totalkrasch får vi istället fartfylld, lättsam kartracing.

Det är fortfarande Formel 1 dock, åtminstone tekniskt sett. Samtliga förare i F1 Race Stars är nämligen söta karikatyrer av de riktiga F1-förarna. Fernando Alonso, Lewis Hamilton och Michael Schumacher finns alla med och de vinkar glatt till varandra inför varje tävling. Att F1 Race Stars riktar sig till de yngre råder det ingen tvekan om.

1

Gulligt värre

Detta blir extra tydligt när själva loppen startar - hastigheten är nämligen bedövande långsam. Det krävs att jag utnyttjar extra turbo för att nå ens hyfsade hastigheter och inte ens då går det riktigt så fort som jag önskar. Känslan av att spelet riktar sig mot barn blir ännu tydligare när jag upptäcker att de olika vapen som finns på banan endast symboliseras av färgglada bollar. Istället för symboler som visar vad föremålet gör måste jag lära mig vad de olika färgerna innebär.

"Spelet kör, trots sin tecknad film-liknande stil, fortfarande med element från riktig Formel 1."

Men bara för att spelet har människor födda långt efter mig som målgrupp innebär det inte automatiskt att det är dåligt, inte på långa vägar. F1 Race Stars är nämligen riktigt välgjort och bjuder på spännande banor och en charm som flera spel i genren saknar.

Jag faller direkt för de glada F1-förarna som ropar "Oh Yeah" när de kör om en motståndare och som hela tiden verkar ha roligt. Samtidigt kommer F1 Race Stars med en hel del nya idéer som hjälper till att skapa spelets egna identitet.

Det mest tydliga exemplet är hur spelet trots sin tecknad film-liknande stil fortfarande använder element från riktig Formel 1. Jag kan plocka upp ett föremål som skickar ut en säkerhetsbil på banan. Denna får inte köras om och ger mig chansen att komma ikapp mina motståndare. Det fungerar kanske inte exakt som i riktig Formel 1, men konceptet är detsamma.

Spelet använder även KERS (Kinetic Energy Recovery System) som är ett vanligt förekommande element i F1-cirkusen. Enkelt förklarat går det ut på att ett fordon använder kraft vid inbromsning för att återhämta energi. I F1 Race Stars används detta genom att fylla upp en mätare som blir tillgänglig i snäva kurvor. Ju mer jag hinner fylla mätaren desto större boost får jag efter kurvan. Det är ett nyskapande och intressant system som skiljer sig från den klassiska metoden att sladda genom kurvor för att bygga upp min turbomätare.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!