Recension: Sonic and All-Stars Racing: Transformed

En ny typ av racing

Sonic & SEGA All-Stars Racing (7/10) är en av de missade pärlorna från denna konsolgeneration. Spelet, som släpptes 2010, är tydligt inspirerad av Mario Kart, men som enligt undertecknad innehåller tillräckligt många idéer för att stå på egna ben. Visst, bilduppdateringen är inte den bästa, speciellt inte på delad skärm, och innehållet kunde ha varit mer varierat. Men det är än idag ett riktigt bra spel som gett mig många timmars underhållning

1

Banorna bjuder på riktigt läckra miljöer

Nu är det dock 2012 och Mario Kart är fortfarande ohotad kung på tronen av kartracers. Eller hur ligger det till egentligen? Sega och utvecklarna Sumo Digital har nämligen gett sig på genren igen, denna gång med Sonic & All-Stars Racing: Transformed, och resultatet är betydligt bättre än jag förväntat mig.

"Men Sumo Digital vet att det inte är tillräckligt att kopiera ett vinnande koncept, utan att de måste tillföra något unikt för att nå framgång."

Med en titel som "Racing Transformed" är det lätt att förvänta sig något alldeles extra, något som skakar om genren i dess grundvalar och förändrar hur vi ser på kartracing. Sonic & All-Stars Racing Transformed kanske inte är fullt så revolutionerande, men det är utan tvekan årets bästa kartracer. Istället för att helt enkelt kopiera Mario Kart än en gång har Sumo Digital sneglat betydligt mer på Diddy Kong Racing till Nintendo 64, som introducerade konceptet med olika typer av fordon i en kartracer.

Men Sumo Digital vet att det inte är tillräckligt att kopiera ett vinnande koncept, utan att de måste tillföra något unikt för att nå framgång. Och det är precis vad de har gjort. Bilarna från förra spelet finns fortfarande kvar naturligtvis, men de kan nu förändra sig i bästa Transformers-anda och på ett ögonblick förvandlas till flygplan eller båtar. Detta har vi som sagt sett tidigare, men Sonic & All-Stars Racing Transformed tar det hela ett steg längre och applicerar denna funktion även på spelets banor.

Dessa förändras nämligen från varv till varv och sträckan där jag under första varvet körde med min bil kan plötsligt vara fylld med vatten eller leda upp i skyn. Oftast förändras banorna så mycket att jag får kontrollera samtliga versioner av mitt fordon under en och samma tävling, vilket skapar en otrolig variation i körningen. De tre varianterna av mitt fordon kontrolleras också annorlunda och känns unika, vilket ytterligare bidrar till variationen.