Recension: When Vikings Attack

Mitt eget Blue Hawaii

Att våra nordiska förfäder vikingarna levde rövare i Storbritannien för tusen år sedan är allmänt känt. Nu har de hornprydda krigarna återvänt i digital form för att erövra riket. Deras plan är att krossa britterna genom att helt enkelt kasta saker på dem. Allt från parasoller och kanonkulor till ambulanser och traktorer används som tillhyggen för att vinna, men det vikingarna inte räknat med är att britterna tuffat till sig rejält och är redo att slå tillbaka med samma mynt.

I When Vikings Attack är det upp till mig som spelare att kontrollera dessa britter och kämpa för att få behålla sitt land och detta sköts på enklaste tänkbara sätt. Min grupp rör sig som en enhet och ju större den blir desto större föremål kan jag plocka upp för att kasta mot vikingarna. Blir mina soldater träffade av vikingarnas projektiler minskar gruppen och de kan som följd inte lyfta lika tunga saker.

4

Underbart kaos i flerspelarläget

Allt eftersom jag når längre in i den 15 nivåer långa kampanjen tillförs nya element för att sätta lite spinn på konceptet och jag lär mig snurra föremål innan de kastas för att mina motståndare inte ska kunna fånga dem och hur olika missiler används för att ta över fiendesoldater eller helt enkelt spränga bort dem. Detta ökar variationen till viss del men det hjälper inte mot spelets största svaghet, som är känslan av upprepning.

"Som tur är kan hela kampanjen spelas med upp till tre vänner, som gör att When Vikings Attack börjar skina rejält."

Den färgglada grafiken är charmig och banorna är alla distinkta och olika, men själva spelandet utvecklas aldrig utöver att kasta saker mot fienden, vilket gör att kampanjen snabbt blir ganska tråkig. Som tur är kan hela kampanjen spelas med upp till tre vänner, som gör att When Vikings Attack börjar skina rejält. Denna typ av samarbete resulterar ofta i kaos på skärmen och det är hysteriskt roligt att sabotera för mina kompisar när de är nära att knocka den sista gruppen vikingar.

Kaoset tilltar ytterligare i det renodlade flerspelarläget. Spellägena går under namn som Last Man Standing, Vikings vs. Vigilantes och Gold Rush, men det rör sig i själva verket om vanliga dödsmatcher, individuellt eller i lag, samt ett läge där det gäller att vinna matcher under speciella kriterier.

When Vikings Attack - nytt spel för Vita och PS3

Just flerspelarläget är den absolut största behållningen med When Vikings Attack, speciellt då jag själv kan spela på min PS Vita mot tre kompisar i soffan framför min PlayStation 3. Flerspelarläget bjuder på totalt kaos, som i sin tur leder till ren och skär spelglädje. Det upprepande konceptet passar perfekt för tävlingar med kompisar då ingen match är den andra lik. Personligen har jag inte blivit så frälst av ett flerspelarläge sedan Bomberman Ultra, vilket säger en hel del.

When Vikings Attack kanske inte riktigt tar över tronen från den japanske bombaren här hemma, men det når bra nära. Det faktum att PS3- och Vita-versionerna är helt identiska och att båda ingår vid köp av den ena gör det till en självklar partytitel som lär roa på såväl förfester som lugna spelkvällar. Upplägget må vara simpelt och enspelarläget blir upprepande ganska snabbt, men dessa brister vägs upp av det briljanta flerspelarläget.

8 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: When Vikings Attack David Wahlström Mitt eget Blue Hawaii 2012-11-28T14:18:00+01:00 8 10