Veckans retrokanon: Pilotwings 64

Och retrokanonen: Star Wars: Shadows of the Empire

Veckans Retrokanon är en återkommande torsdagsföljetong här på Eurogamer, då vi presenterar ett spel vi kanske misstänker att du glömt men som på sin tid var riktigt bra. Veckans Retrokalkon är ett spel inom samma genre, fast denna titel får mer än gärna glömmas bort i all evighet.

Tanken är att spelen ska hänga ihop någorlunda rent genremässigt och presentera det bästa och det sämsta från en tid som flytt. Spelen vi kollar på kommer företrädesvis från C64, A500, Atari, NES, SNES, Saturn, Dreamcast, SEGA Master System och SEGA Mega Drive och ska ha rätt många år på nacken. Call of Duty: Modern Warfare duger alltså inte.

Veckans Retrokanon: Pilotwings 64 (Nintendo 64, 1997)

"Fysiken spelade stor roll, vindstyrka och de olika farkosternas egenskaperna likaså. Och resultatet var ett avkopplande spel som kändes engagerande."

Det blir lanseringsspel som tema denna vecka. Nintendo Wii lanseras med 24 spel. 24! Det är sjukt många, särskilt med tanke på att lanseringsspelen till SNES och Nintendo 64 bara var tre till antalet. 3! Till Nintendo 64 var det Super Mario 64, Pilotwings 64 och Star Wars: Shadows of the Empire. Och Super Mario 64 har vi ju redan haft som retrokanon.

Det har släppts tre Pilotwings-spel. Det första var ett lanseringsspel till SNES och det tredje släpptes till Nintendo 3DS (och finns recenserat här). Just Pilotwings 64 lyckades med konststycket att både visa upp den nya, snygga 3D-tekniken och vara ett roligt spel. Det gick ut på att åka omkring i diverse flygfarkoster, manövrera sig fram och uppfylla enkla - och senare svåra - mål. Fysiken spelade stor roll, vindstyrka och de olika farkosternas egenskaperna likaså. Och resultatet var ett avkopplande spel som kändes engagerande.

Det känns lite galet att dett spel som mest gick ut på att ratta en glidflygare utgjorde en tredjedel av de tillgängliga spelen vid release av en konsol, men så var det för 15 år sedan. Och det hade kunnat vara sämre. En miljon sålda exemplar gjorde spelet tillräckligt framgångsrikt för att det skulle återupplivas förra året.

Veckans Retrokalkon: Star Wars: Shadows of the Empire (Nintendo 64, 1997)

"Visst, spelet var inget skräpspel, men när det bara fanns tre spel till systemet kändes Star Wars: Shadows of the Empire som konsolens svarta får."

Lite uppenbart blir det väl kanske att det sista N64-lanseringsspelet blir veckans retrokanon, men sämst är sämst, oavsett om man fått en bronsmedalj.

Faktum är att Star Wars: Shadows of the Empire var rätt kul i början. Spelet utspelas mellan filmerna Rymdimperiet slår tillbaka och Jedins återkomst, och den första nivån utspelas på snöplaneten Hoth där man får sänka anfallande AT-AT:er precis som i filmen. Det är rätt häftigt, men när andra spelmoment dyker upp blir det inte lika roligt. Just första- och tredjepersonssekvenserna (som ändå utgör en majoritet av spelupplevensen) är långsamma, fula och repetitiva.

Det blev inte bättre av att en höjd svårighetsgrad enbart resulterade i att dina laserskott blev svagare och att många av spelsekvenserna gick på räls. Visst, spelet var inget skräpspel, men när det bara fanns tre spel till systemet (och ett av dem var det banbrytande Mario 64) kändes Star Wars: Shadows of the Empire som konsolens svarta får.

Så, vilka var dina favoritlanseringsspel till en Nintendo-konsol?

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!