Recension: Okami HD

Målande berättelse

Högupplösta versioner av gamla spel har blivit en lönsam affär för många utvecklare, men under denna konsolgeneration har vi fått se väldigt blandade resultat kvalitetsmässigt. Allt från de lysande återskapningarna av God of War-spelen till hafsverket som blev Silent Hill: HD Collection (6/10). Turen har nu kommit till Capcoms kritikerrosade Okami, som tidigare släppts till PlayStation 2 och Nintendo Wii. Trots det varma mottagandet från skribenter sålde spelet väldigt dåligt, så pass dåligt att det faktiskt finns med i Guinness rekordbok för att vara det sämst säljande spelet som vunnit en utnämning som årets spel.

1

Bländande vackert

Okami är ett spel som baseras löst på folkhistorier från shintoismen om solgudinnan Amaterasu och den åttahövdade draken Orochi. Orochi håller landet i ett järngrepp genom att tvinga befolkningen i byn Kamiki till en årlig rit där de måste offra en jungfru för att undvika drakens vrede. Varje år syns även en vit varg som heter Shiranui som antas vara inblandad i Orochis plan fram till en dag då krigaren Nagi väljer att sätta stopp för Orochis tyranni. När Nagi väljer att ta till strid i Orochis lya blandar sig Shiranui in i fajten och ser till att Nagi lyckas besegra den onda draken och befria folket från mörkret som hängt över landet så länge.

"Det är riktigt tillfredsställande att se förvandlingen av områden och det ger dig en känsla av att du åstadkommit något substantiellt."

I stridens hetta blir dock Shiranui så svårt skadad att vargen avlider, men folket i Kamiki förevigar minnet av vargens mod genom en staty. Med Orochi förseglad inne i sin grotta är allt frid och fröjd i 100 år, då någon förstås väljer att släppa ut draken på nytt. Landet täcks på nytt av en förbannelse som gör att naturen vissnar och demoner vandrar fritt. Kamiki lyckas dock klara sig relativt bra från den tjocka svarta dimman som lagt sig över landet och detta ger solgudinnan Amaterasu möjligheten att reinkarneras i statyn av Shiranui för att ta upp kampen mot Orochi igen.

Som sällskap i detta äventyr har du Issun, en storkäftad och kvinnofixerad liten varelse som är ett par centimeter hög. Han fungerar som en guide i berättelsen och sköter mer eller mindre all dialog med andra karaktärer i spelet. Eftersom du spelar som en gudinna har du förstås även gudomliga krafter till ditt förfogande. Dessa krafter är knutna till den gudomliga penseln som du kan använda för att manipulera din omvärld. Under resans gång samlar du på dig olika penseldrag baserade på kinesiska stjärntecken. Dessa penseltekniker ger dig olika färdigheter som till exempel att återskapa trasiga broar, kapa föremål och få naturen att blomma.

Det sistnämnda spelar en stor roll i de delmål du har i spelet för att återställa ordning i spelvärlden. För att sätta stopp för förbannelsen som ännu en gång vilar över landet behöver du söka upp speciella träd som är fundamentala för naturens välbefinnande och återskapa liv i dem. Detta gör i sin tur att du kan nå områden som tidigare har varit höljda i mörker, och varje gång du får ett träd att blomma belönas du med en bländande vacker sekvens där du får se kameraåkningar över området samt en våg av blommor i en explosion av färger. Det är riktigt tillfredsställande att se förvandlingen av områden och det ger dig en känsla av att du åstadkommit något substantiellt.