Recension: Midway Arcade Origins

Defender! Gauntlet! Super Off Road! Marble Madness?

Backbone Entertainment har gjort sig ett rykte som branschens föredragna studio vad gäller nästintill perfekta portar av klassiska arkadspel, och med portningar som X-Men: The Arcade Game och Simpsons: The Arcade Game under skjortan är det kanske lätt att förstå varför. Men de har även gjort ett par större konverteringsjobb av spel till äldre konsolgenerationer - däribland Sega Mega Drive Ultimate Collection-samlingen med 40-talet klassiska Sega Mega Drive-spel.

1

Klassikern med stort K.

Midway Arcade Origins är deras senaste arkadkonverteringsjobb. Här samlas, som namnet skvallrar om, ett trettiotal klassiska arkadspel från Midway. Det största problemet är att det är en väldigt brokig skara spel som pressats ihop i samlingen. Vissa är odiskutabla klassiker såsom Defender, Gauntlet, Joust, Rampage och Wizard of Wor, för att nämna ett fåtal. Men även mer obskyra spel som Arch Rivals, Satan's Hollow, Total Carnage och Vindicators Part II får plats på samlingen. Och såklart, ett par riktigt, riktigt dåliga spel.

Genomgående för alla spelen är att det finns två lägen - fritt spel där jag har frihet att pumpa in virtuella krediter i maskinen, justera och fintrimma svårighetsgrader och andra inställningar, samt det smått sadistiska poängattack-läget. Samtliga troféer och achievements är låsta till det senare läget, där varken nåd eller continues finns att tillgå.

"Att jag kan starta en vända av Spy Hunter och fortfarande komma ihåg vilken väg jag bör ta eller att jag kommer ihåg det dåliga syntetiserade talet i Wizard of Wor och Sinistar säger antingen någonting om mig eller spelens tidlösa kvalitet. Jag väljer att tro på det sistnämnda."

Spelen emuleras överlag nästan perfekt i den här generationens hårdvara och det är egentligen bara Super Off Road (även känt som Ivan 'Ironman' Stewart's Super Off Road) som beter sig märkligt. Att se ett spel som portats till i princip alla hårdvaruplattformar sedan tidernas begynnelse plötsligt hacka känns lite fel, i synnerhet när det körs bättre på betydligt sämre hårdvara.

Ett kanske lite mindre problem är att spelen saknar inställningar för kontroller, och i Marble Madness blir detta ett tydligt problem. Originalet styrdes med styrkula (känd som trackball) som i de flesta konverteringar hållit sig till den konventionella kontrollmetoden isometriska spel brukar få, där höger på handkontrollen motsvarar sydöstlig riktning på spelplanen. Så är inte fallet här, utan nedåt blir istället sydvästligt. Alla riktningar blir 90 grader fel för mig och jag dör, gång efter gång, oförmögen att ändra min inprogrammerade styrning. Jag tycker även att de spel som ursprungligen styrdes med ratt kanske blivit lite överkänsliga i hanteringen när de översatts till styrspak.

Men bortsett från några enskilt märkliga kontrollproblem så fungerar samlingen i överlag fint. De spel som i arkadhallarna hade flerspelarlägen har det även här - men enbart lokalt. Gauntlet och Gauntlet 2 i synnerhet är spel som hade behövt stabila flerspelarlägen över nätet, då det kan vara svårt att få plats med fyra spelare i samma soffa.

Midway Arcade Origins - utannonseringstrailer

Vissa spel i samlingen känns tidlösa. Att jag kan starta en vända av Spy Hunter och fortfarande komma ihåg vilken väg jag bör ta eller att jag kommer ihåg det dåliga syntetiserade talet i Wizard of Wor och Sinistar säger antingen någonting om mig eller spelens tidlösa kvalitet. Jag väljer att tro på det sistnämnda.

Andra är fortfarande precis så frustrerande och tålamodsödande som vi minns från arkadhallarna - Spy Hunter och Rampage, jag tittar på er!

Midway Arcade Origins är en solid samling spel som bör framkalla en del nostalgi om du är gammal nog att minnas spelen, men som tyvärr nog känns obegriplig för de som inte växt upp i arkadhallarna eller på något annat sätt kommit i kontakt med verken under sin barndom. Det går inte frånkomma att spelen överlag känns lite begränsade och primitiva med dagens mått mätta, men de har trots allt medverkat till att lägga grunderna och spelreglerna för genrer som fortfarande är högaktuella idag och har därför ett existensberättigande i sin råa, primitiva form. Om inte annat så ur ett rent historiskt perspektiv.

För Midway-nostalgiker är detta ett givet köp, om du nu inte redan äger ett par av spelen som funnits tillgängliga via Xbox Live (i renoverat format) eller i tidigare Midway-samlingar till Xbox, PlayStation 2, PC eller PlayStation Portable.

6 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Midway Arcade Origins Fredrik Johansson Defender! Gauntlet! Super Off Road! Marble Madness? 2012-12-05T14:51:00+01:00 6 10