Eurogamer.se

Recension: LittleBigPlanet Karting

Karta loss!

Ibland är logik en ganska svår sak för vissa. Samtidigt som LittleBigPlanet gjorde stor succé tack vare ett gediget arbete med plattformsnivåer och verktyg att skapa egna banor med hade Sony också ett liknande projekt för kartinggenren genom ModNation Racers. Att inte pausa utvecklingen av det sistnämnda spelet för att ge det ett ansiktslyft med en glad Sackboy och därmed kombinera ett och samma varumärke är kort sagt idiotiskt.

3

Spelets stora fördel - skapandet

Detta blev en nyttig läxa för Sony, för trots att det har sina ljusa stunder är ModNation Racers en ganska stor flopp. Utvecklarena fick istället uppgiften att ta grunden och putsa till den och samtidigt infoga ny funktionalitet i både race och baneditorn. Och som du förstår innebar det också att byta ut den generiska huvudkaraktären mot - gissa vad - Sackboy!

Pedagogik och lokalisering är något som Sony har anammat i ett flertal spel, och så även här. Allt finns på svenska, både tal och text. Sedan kastas du in i en mycket grundlig testbana som låter dig att styra på olika sätt för att sedan låta dig bestämma vad som fungerar bäst. Givetvis får du också testa på flera olika typer av vapen, sladdar och annat livsnödvändigt i LittleBigPlanet Karting.

"Kartingspelet har alla obligatoriska ingredienser, men de lyckas faktiskt också att göra några egna intressanta saker."

Lättillgängligt är ledordet, något som bekräftas av att du väljer mellan lätt eller normal svårighetsgrad samtidigt som du går vidare i berättelseläget även om du kommer trea. Och ja, det finns en historia där också, men den är om möjligt ännu mindre intressant än i huvudspelet som kom till PlayStation 3 under 2008. Du kan med gott samvete skippa all skriven dialog för att hoppa in i nästa lopp.

LittleBigPlanet Karting har alla obligatoriska ingredienser, men de lyckas faktiskt också att göra några egna intressanta saker. Jag kan använda mig av en änterhake för att ta mig till svåråtkomliga områden med bonussaker, ett av vapnen är en framspolningsknapp (!) som tar mig framåt ett visst antal meter, och sedan finns det en hel del olika slags utmaningar.

Lanseringstrailern för Littlebigplanet Karting

Bland dessa har vi ett F1-inspirerat läge där jag kör i förstapersonsvy samtidigt som jag måste åka till depåstoppet för att ladda upp lite energi till fordonet, men tyvärr blir just det läget ingen höjdare eftersom inbromsning och kurvtagningen är under all kritik. Desto roligare blir det i de mer klassiska utmaningarna där jag till exempel ska skjuta sönder så många motståndare som möjligt på en viss tid.

Den stora faktorn som ska locka dig att köpa LittleBigPlanet Karting är skaparläget, som är är en stark kontrast till det mer lättillgängliga spelet, då denna del bjuder på i princip allt en skapare kan önska sig. Och då menar jag verkligen allt - något som de 52 övningsvideorna skvallrar om. När jag väl sätter mig in i det är det dock inte jättesvårt att skapa en egen bana, men du måste vara beredd på att ägna en hel del tid åt det ifall du vill skapa en bana som fler än dina närmsta vänner vill testa.

Annars fungerar allt i LittleBigPlanet Karting riktigt bra. Onlineläget är stabilt och ganska så välfylld, kontrollen är mycket bra så länge jag undviker att köra med den trådlösa Move-ratten, och det finns tillräckligt mycket material för att underhålla mig en lång tid framöver. Jag ser det här spelet som alternativet för den som är ganska så ung eller inte spelar särskilt ofta. Det är lätt att komma in i matcher, men saknar den stora utmaningen som finns hos konkurrenten Sonic & All-Stars Racing: Transformed (9/10).

Tack och lov är världen så pass stor att båda spelen får plats i min hylla.

7 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: LittleBigPlanet Karting Jonas Aronsson Karta loss! 2012-12-11T15:53:00+01:00 7 10

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!