Kvinnorna i The Last of Us

Sverige-exklusivitet! Eurogamer intervjuar Neil Druckmann och Annie Wersching om hur kvinnor gestaltas i spel

Det finns gott om kvinnliga spelkaraktärer. Dessvärre känns de allt som oftast som pynt, blickfång och som sexuella hjälpmedel till frustrerande tonårspojkar som vi tidigare konstaterat. Alldeles för få spelutvecklare vågar fylla i dessa kroppar med innehåll, eller ens försöka bygga realistiska karaktärer som kan stå på sina egna ben (utan att välta framåt på grund av överdimensionerade behag).

1

Tess - den nyligen utannonserade karaktären i The Last of Us.

En studio som tänker lite annorlunda är Naughty Dog. Namnet till trots verkar studion inte vara fylld av snuskiga hundar, utan spelskapare som Neil Druckmann vars fokus ligger på att skapa levande karaktärer, något vi sett tydliga bevis på i Uncharted-serien.

Under Spikes Video Game Awards-gala visades det upp ett nytt filmklipp från The Last of Us. Denna gång introducerades det en ny karaktär i förbigående, nämligen Tess - en uppkäftig tjej som argumenterar med Joel rörande lite nödvändiga förnödenheter. Tess beskrivs som gatusmart och självsäker, en klyftig strateg som styr den svarta marknaden i en av städerna som Joel passerar igenom med en järnhand.

"Varje gång vi lägger till nya karaktärer görs det med denna relation som bas - hur tillför en ny karaktär en ytterligare dimension till relationen, eller hur de gör det möjligt att se nya aspekter av relationen?"

Annie Wersching, skådespelerskan som agerar röstresurs och fysisk förlaga för karaktären, är helt ny inom spelbranschen. Tidigare har hon porträtterat bland annat den stenhårde FBI-agenten Renee Walker i de sista två säsongerna av tv-serien 24, så viss vana av hårda miljöer och skjutvapen har hon redan under bältet.

Eurogamer och tre andra medier från norden ställer några frågor till henne och Druckmann.

Fråga: Hur relaterar din karaktär till Ellie?

Annie Wersching: Jag tror hon ser lite av sig själv i Ellie. Det är en ganska rå värld och Tess är i grunden en överlevare som främst sätter sig själv först. Men det kanske finns även ett visst mått av modersinstinkt, att hon känner igen sig själv i Ellie. Samtidigt vet hon nog att hennes bästa chans för överlevnad är att se till att Ellie har det bra för att få Joel på sin sida.

2

Tess och Joel snackar med varandra.

Hur ser då Annie på hur kvinnliga karaktärer skildras i spel? Hur står sig Tess gentemot konkurrenterna?

AW: Jag har en lite annorlunda vy på det. Det här är det första spelet jag är inblandad i och har inte spelat särskilt många spel. Jag kan egentligen bara gissa hur karaktärer porträtteras i andra spel. Men oavsett om Tess är en kvinna eller en man så är hon primärt en överlevare. Hon är en stark person först och kvinna sekundärt.

Neil Druckmann: Det är så vi angriper alla karaktärer. De är i första hand överlevare. Det spelar ingen roll om de är kvinnor eller män. Vi försöker ge alla karaktärer intressanta komplexiteter.

Så när ni skapar karaktärer, när de föds i era huvuden, skapas de då först med en personlighet och roll utstakad eller skapas de utifrån en tilltänkt könstillhörighet?

ND: Jag tror allt faller på plats samtidigt. Det är svårt att förklara processen vad som kommer först när en karaktär börjar formas. Jag tror väldigt många faller ner i fällan att fastna vid den första initiala idén, som nästan alltid är en kliché. Man behöver spendera tillräckligt mycket tid med en karaktär för att hitta det djupare. En slags motivation. Någonting de strävar efter, lite egenheter och brister som gör de mer intressanta än hur de ser ut eller hur 'badass' de är.

Färsk The Last of Us-trailer

För typiskt sett ser vi ju oftast exempel på spelutvecklare som verkar bestämma att vi behöver en kvinnlig karaktär här, hur ser vi till att fylla det skalet med lite innehåll, istället för att bygga en fungerande karaktär och sedan ge hen ett kön?

ND: Jag förstår vad du menar. Specifikt för The Last of Us började allt med Joel och Ellie och deras relation och hur de är som karaktärer. Varje gång vi lägger till nya karaktärer görs det med denna relation som bas - hur tillför en ny karaktär en ytterligare dimension till relationen, eller hur de gör det möjligt att se nya aspekter av relationen? Det är ur det perspektivet alla våra karaktärer kommer till.

Det har ju talats mycket om hur kvinnor porträtteras i spel och med den mängd tid ni spenderar på att bygga karaktärer i The Last of Us, med fokus på trovärdiga och starka karaktärer, tror ni debatten kommer peka på det som ett bra exempel?

ND: Jag hoppas det. Jag hoppas att vi som bransch kan se tillbaks på oss själva, kritisera oss själva respektfullt och förbättra hur vi utvecklar karaktärer. Det är naturligtvis ett av mina mål.

Där tar intervjutiden dessvärre slut. Andra länders presskårer väntar i den virtuella tamburen. Nu börjar väntan tills vi får se om Naughty Dog lyckas fortsätta leverera skarpa, intressanta karaktärer med mänskliga brister. Av det lilla som visats av The Last of Us håller jag tummarna, även om jag kan tycka att det är lite tråkigt att alla huvudkaraktärer fortfarande är ganska klassiskt fotomodellvackra även efter apokalypsen.

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!