Recension: Battlefield 3: Aftermath

En instabil expansion

Samtidigt som vintern lägger sig över Sverige tar DICE med oss till varmare breddgrader med den nya expansionen för Battlefield 3 (9/10). Ett krigshärjat Iran är skådeplatsen för den nya expansionen Aftermath, och min vistelse blir inte trevligare av det faktum att en kraftig jordbävning förstört stora delar av landets städer.

1

Förstörd stad och armborst - en gyllene kombination.

Aftermath bjuder på fyra nya kartor som alla delar detta genomgående tema. Kartorna är inte bara skadade av krig, utan även nästintill demolerade på grund av jordbävningen. Byggnader är raserade, vägarna har djupa sprickor i sig och framkomligheten är inte direkt optimal.

Dessa fyra kartor är alla välgjorda, men det är Epicentre som stjäl showen fullständigt. Kartan är i spelläget Conquest vansinnigt rolig att spela med mängder av vägar att ta sig fram på och en känsla olik någon annan karta som tidigare släppts till spelet. De andra kartorna heter Azadi Palace, Talah Market och Markaz Monolith.

"På de trånga kartorna blir jag snabbt dödad och det handlar oftast om vem som snabbast kan memorera vart vapen dyker upp istället för vem som är skickligast."

Utöver nya kartor får jag också chansen att leka med det nya armborstet, som hjälper mig att ta ut motståndarna så tyst som möjligt. Det nya vapnet är relativt svårt att använda då det kräver lång tid för att ladda om vilket gör att varje skott räknas. Men när jag väl börjat få kläm på Wilhelm Tells favoritvapen är det dock ett fullgott alternativ till såväl maskingevär som hagelbössor.

I spelets tidigare expansioner har vi fått ta del av nya spellägen och detsamma gäller i Aftermath. Här heter det nya läget Scavenger och kan närmast beskrivas som en blandning mellan lagbaserade dödsmatcher och spellägen från tidigare expansioner. Alla spelare börjar med endast en pistol och måste jaga rätt på bättre vapen för att kunna stå sig i konkurrensen. Det gäller också att ta över kontrollpunkter för att plocka poäng för laget. Om jag blir dödad börjar jag om med endast en pistol.

Lanseringstrailern för Battlefield 3: Aftermath

Jag kommer snabbt in i matchen igen, något som är en fördel på de små banorna i spelläget. Tyvärr hjälper det inte med den obalans som finns i Scavenger-läget. Ofta kommer jag in i en match och hinner inte ens hitta ett bättre vapen innan jag blir skjuten av någon annan. Så kan det hålla på flera gånger innan jag till slut får ett bättre vapen och kan ge igen och då är det plötsligt tvärtom.

Detta gör att Scavenger känns hopplöst slumpmässigt och faktiskt inte alls kul. På de trånga kartorna blir jag snabbt dödad och det handlar oftast om vem som snabbast kan memorera vart vapen dyker upp istället för vem som är skickligast. Battlefield ska handla om taktiskt spelande och samarbete och Scavenger går så långt ifrån detta att det känns som ett helt annat spel, vilket är väldigt synd för tanken är i grund och botten god.

DICE ska ha en eloge för att de vågar testa på nya saker, men här har de tagit ett steg i fel riktning. Som tur är går de nya kartorna att spela i andra lägen och jag behöver inte röra Scavenger fler gånger om jag inte vill och när jag stiger in i klassiska Conquest blir det mycket bättre. Där lyser kartdesignen igenom och visar hur skickliga DICE är på vad de gör. Tyvärr ligger fokus alltför mycket på Scavenger, vilket inte alls tilltalar mig.

Aftermath gör en hel del saker fel, men det gör också mycket rätt. I slutändan rör det sig dock om den svagaste expansionen till Battlefield 3 hittills och jag hoppas att DICE lyckas bättre med den sista delen som ska släppas nästa år.

6 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Battlefield 3: Aftermath David Wahlström En instabil expansion 2012-12-13T17:00:00+01:00 6 10