Recension: Batman: Arkham City - Armoured Edition (Wii U)

Unik kontroll ger unik upplevelse

När Wii U utannonserades förstod de flesta att flera av årets titlar skulle få sina specialutgåvor för det formatet, och just därför blev jag smått förvånad när Warner gick ut och sa att Batman: Arkham City (10/10) skulle få en nyutgåva. Det var trots allt ett spel som släpptes under 2011, så vem skulle fortfarande vara intresserad av det?

1

Anledningen till att köpa Armoured Edition

Det är minst sagt en stor utmaning, och inte blir det lättare av att originalutvecklaren Rocksteady står vid sidan av och låter två studior från Warner göra arbetet. Du kommer dock väldigt långt med en riktigt bra grund att stå på.

Den stora och öppna världen är sprängfylld med lika mycket innehåll som kvalitet, och trots att jag redan har spelat genom allt på ett annat format har jag svårt att slita mig från att vilja utforska precis allt en gång till. Kontrollen, bandesignen, alla utmaningar och mycket annat håller fortfarande. Trots detta blir upplevelsen faktiskt ännu bättre med Wii U-utgåvan Armoured Edition.

"Det känns som om hela spelet redan från början var gjord för att ha en liknande handkontroll någon gång i framtiden. Så pass bra är den."

På omslaget ser jag direkt vad namnet syftar, nämligen att din dräkt är utrustad med en extra funktion som gör stridandet än mer brutalt. Battle Armoured Tech Mode, inte alls anpassat för förkortningen B.A.T. Mode, gör att du under slagsmål samlar på dig energi för att vid ett senare tillfälle använda all kraft mot extra svårt motstånd eller om du kanske skulle vara allvarligt skadad. Detta är inget unikt, utan något som jag tidigare har sett i dussintals actionspel.

Som du kanske förstår är detta inte det stora lockropet. Inte ens det faktum att allt tidigare extramaterial följer med från början. Nej, allt handlar här om GamePad.

Med den får du en helt fantastisk spelupplevelse, då Batmans olika leksaker är anpassade efter den tryckkänsliga skärmen. Exempelvis har du möjligheten att använda dig av en sonar för att snappa upp närliggande intresseobjekt istället för att slå på detektivläget, och sedan kan du med ett enda knapptryck byta till önskat tillbehör.

Den ultimata utgåvan av Batman: Arkham City

Det känns som om hela spelet redan från början var gjord för att ha en liknande handkontroll någon gång i framtiden. Så pass bra är den. Jag blir till slut helt såld när jag märker att Alfreds röst kommer från min GamePad istället för att smälta in i det vanliga spelljudet. En till synes helt banal funktion som stärker känslan av att verkligen spela som Batman.

Ifall du fortfarande av någon konstig anledning inte är övertygad om utgåvans storhet kan jag meddela att du när som helst kan göra så att Batman: Arkham City - Armoured Edition spelas endast via GamePad istället för din TV. Förvisso finns det vissa tekniska begränsningar i själva hårdvaran, som exempelvis hur långt bort från maskinen du får vara - men jag gillar tanken att ibland kanske lägga sig på soffan och spela riktigt bekvämt en stund. Fast i ärlighetens namn vill jag egentligen inte göra det eftersom kombinationen med min TV-apparat är alldeles för fantastisk.

Mot alla odds har Warner lyckats hitta en riktigt smart lösning som gör att denna utgåva faktiskt smäller högre än de andra konsolerna. Även om du redan sitter med en äldre version måste du helt enkelt kolla in detta. Jag vill nog inte gå så långt och säga att Armoured Edition är en anledning att spendera 4 000 kronor på en Wii U, men det är helle inte speciellt långt ifrån.

9 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Batman: Arkham City - Armoured Edition (Wii U) Jonas Aronsson Unik kontroll ger unik upplevelse 2012-12-15T11:00:00+01:00 9 10

Kommentarer (7)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!