Recension: Uncharted: Fight for Fortune

Underhållande på kort sikt

Det kanske största lanseringsspelet till PS Vita var Uncharted: Golden Abyss (7/10) som är den första bärbara delen av den populära serien. Spelet utvecklades av Sony Bend, som även ligger bakom flera andra bärbara toppspel, till exempel Syphon Filter-spelen och Resistance: Retribution till PSP. Nu är studion tillbaka i Uncharteds värld, denna gång tillsammans med den relativt okända studion One Loop Games. Men vi får inte ett traditionellt Uncharted-spel den här gången, utan något så oväntat som ett digitalt kortspel med namnet .

2

Spelbrädet ser till en början överväldigande ut, men blir snabbt hanterbart

Spelet kan i det närmaste beskrivas som en version av Magic: The Gathering med Uncharted-tema, men att kalla det en simpel klon gör det inte riktigt rättvisa. Fight for Fortune står nämligen stadigt på egna ben och bjuder på en upplevelse som är både djup och underhållande, åtminstone i kortare perioder.

Det kan låta enkelt, men djupet ligger i de många kombinationer spelet erbjuder.

Fight for Fortune är turordningsbaserat och börjar med att jag väljer ett karaktärskort från en av tre kategorier - hjälte, skurk eller legosoldat. Alla karaktärer har sina egna styrkor och svagheter och kostar olika mycket poäng att lägga ut. Därefter kan jag välja att spela ut ett skattkort, som antingen kan bankas direkt för en mindre summa, eller sparas för att eventuellt generera mer längre fram. Skattkortens värde förs nämligen in i min skattkista och dessa poäng får en direkt relevans i nästa skede - användandet av resurskort.

Lagt kort ligger i Uncharted: Fight for Fortune

Dessa kort tar sig oftast formen av olika typer av vapen som ger starkare attacker, eller att min karaktär tar skydd bakom en mur och på så sätt ökar sina försvarspoäng. Men de kan lika gärna vara exempelvis  exploderande tunnor som skadar andra kort i närheten, eller kort som skadar en slumpmässig fiende, helar något av mina karaktärskort eller stjäl kort från motståndaren. Vissa kort kan dessutom förstärka attacker ytterligare beroende på vilken karaktär som använder det, eller vilken motståndarkaraktär det används mot.

När jag gjort alla mina val är det motståndarens tur att göra samma sak, varpå det hela börjar om. Det gäller för mig att attackera min motståndare och dennes kort tills att jag slagit ut hela hälsomätaren och vice versa. Det kan låta enkelt, men djupet ligger i de många kombinationer spelet erbjuder.

Spelsystemet fördjupas ytterligare av den stora mängd kort som finns tillgängliga att vinna och låsa upp. Om du dessutom äger Uncharted: Golden Abyss blir flera av korten i spelet ännu mer kraftfulla, beroende på om du hittat de matchande föremålen i det spelet. Det låter kanske förvirrande, men det är förvånadsvärt enkelt och smidigt.

På det stora hela är Fight for Fortune underhållande och utmanande. Spelsystemet tar en stund att sätta sig in i och när jag väl förstår det börjar jag inse dess storhet. Nackdelen är att det inte håller för längre spelsessioner. Konceptet är bra och välutvecklat, men efter bara ett par matcher börjar jag känna mig mätt. Kortspel av den här typen kan bara varieras till en viss nivå innan det blir upprepande och det är precis vad som händer efter några matcher.

I korta omgångar är Uncharted: Fight for Fortune toppen, men när jag sitter för länge blir jag snabbt uttråkad. Med en prislapp på ynka 35 kronor ser jag ingen anledning för att Uncharted-fans ska hoppa över Fight for Fortune.

7 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Uncharted: Fight for Fortune David Wahlström Underhållande på kort sikt 2012-12-18T16:00:00+01:00 7 10