Recension: Ratchet & Clank: QForce

Ratchet & Clank räddar galaxen igen.

Ratchet & Clank-spelen har under många år varit synonymt med högkvalitativ plattformsaction till PlayStation-familjen. Under PlayStation 2-eran var konkurrensen hård, främst från en annan Sony-exklusiv duo - nämligen Jak & Daxter. Till den nuvarande konsolgeneration är det bara Ratchet & Clank som har gjort nya framträdanden, mycket då Jak & Daxter-skaparna Naughty Dog haft lite andra projekt på gång. Detta har gjort att Ratchet-spelen inte riktigt haft samma nivå av konkurrens och därför - i mina ögon - har tappat en hel del i kvalitet på sistone.

Serien fick en mycket stark start denna generation med den så kallade Future-trilogin som innefattar Tools of Destruction, Quest for Booty och det helt underbara A Crack in Time. Därefter tog Insomniac ett steg i en annan riktning och valde att gå ifrån det traditionella konceptet med ett berättelsedrivet enspelarspel till ett flerspelarfokuserat samarbetsspel. Resultatet blev Ratchet & Clank All 4 One (6/10) och mottagandet blev ljummet. Magin lyste med sin frånvaro och det kändes lite som att Insomniac försökte vara innovativa endast för innovationens skull.

1

Inte riktigt som de tidigare Ratchet &Clank-spelen.

Framåt slutet blir anstormningarna ganska intensiva och en ovan tornförsvarsspelare som jag själv är hade lite problem att knyta ihop säcken vid ett par tillfällen.

I korta drag är världen ännu en gång hotad i , denna gång av en ondsint person vid namn Stuart Zurko som i synnerhet är förbaskad på Captain Qwark. Detta resulterar i att en rad olika baser på diverse planeter behöver skyddas av Q Force-gruppen, som består av Ratchet, Clank och min personliga favorit Captain Qwark. Du får själv välja vem du vill styra under dina uppdrag, men det är i stort sett bara en kosmetisk skillnad.

När du landar på en planet förvandlas spelet till en udda blandning av plattformspel, tornförsvar och MOBA-spel. Du har en bas med sex stycken generatorer som måste skyddas mot anstormande vågor av fiender. För att underlätta detta behöver du bygga barriärer och kanoner vid respektive ingång till din bas som du betalar för med bultar du samlar på dig genom att slå sönder lådor eller döda fiender. När du beger dig ut från basen kan du finna vapenautomater du kan låsa upp för att få tillgång till många av de klassiska vapnen från de tidigare Ratchet & Clank-spelen.

Varje gång du låser upp en vapenautomat brukar fienderna kontra med en anfallsvåg vilket innebär att du behöver bege dig tillbaka till basen. Du kan då använda en teleporteringsplatta som brukar finnas vid de flesta automater, och den tar dig direkt tillbaka till din bas. Slutmålet på varje bana är att förstöra en eller flera noder i fiendernas bas. När dessa noder är tagna ur funktion kan du aktivera ett mer omfattande försvar i din bas, men innan detta försvar kommer online ska du försvara dig mot en sista stor anfallsvåg från fienderna.

3

Fräscha, nya vapen och fiender är dock alltid kul.

Under denna sekvens testas din simultankapacitet lite på prov då anfallen oftast kommer från båda håll samtidigt. Du måste se till att ditt basförsvar är tillräckligt stabilt att hålla de där extra sekunderna som du prioriterar ena ingången över den andra. Har du erfarenhet eller rent av lite fallenhet för denna typ av spel kommer du däremot inte bli väldigt utmanad. Framåt slutet blir anstormningarna ganska intensiva och en ovan tornförsvarsspelare som jag själv är hade lite problem att knyta ihop säcken vid ett par tillfällen.