Recension: ZombiU

Hur länge överlever du?

Lanseringstitlar har genom åren varit ytterst mediokra och när förhandssnacket kring Zombie U började växa var jag väldigt återhållsam med mina förhoppningar. Detta visade sig dock vara helt obefogat då Ubisoft Montpellier faktiskt levererat en både underhållande och nytänkande zombiefest.

Vad som kanske låter som en billig gimmick får mig emellertid att dra på smilbanden i förtjusning och spär på min redan intensiva inlevelse.

Äventyret börjar med att jag befinner mig på gatorna i vad som uppenbarligen är en värld som håller på att helt och hållet tas över av de levande döda. En okänd man lotsar mig till säkerhet och när jag väl är inne i hans lilla gömställe kan jag andas ut för en stund.

Min beskyddare ber mig gå fram till en bänk och plocka upp en sak, detta visar sig vara en platta inte helt olik den handkontroll jag sitter och styr spelet med. Hädanefter kommunicerar den mystiska mannen med mig genom handkontrollen och förser mig med kartor och annat nyttig information. Vad som kanske låter som en billig gimmick får mig emellertid att dra på smilbanden i förtjusning och spär på min redan intensiva inlevelse.

4

Efter ett möte med de här behöver du också en liten paus

Utöver den finurliga hanteringen av kommunikation och kartor använder jag även plattan för att skanna mina omgivningar efter faror och potentiella ställen att leta efter byte på. Resurserna är nämligen väldigt små och jag inser snabbt att det gäller att vara metodisk och försiktig för att överleva.

I övrigt kontrolleras spelet precis som vilket förstapersonsspel som helst med de båda analoga spakarna för förflyttning och axelknapparna för vapenhantering. Tankarna går snabbt till förra årets Dead Island. Zombierna är något färre och skjutvapen lite vanligare, men i övrigt liknar spelen varandra väldigt mycket både vad gäller utseende och känsla.

När jag tagit mig förbi spelets obligatoriska inlärningsfas har jag försetts med en ryggsäck, en ficklampa och ett basebollträ och nu vill min beskyddare ha hjälp med att aktivera övervakningskameror runt om i staden.

1

Med ett schysst automatvapen slår man zombier med häpnad.

I förflyttandet mellan olika områden uppenbarar sig en av spelets största brister; laddningstiderna. Det tar ofantligt långt tid att ladda in ett nytt område och spelet gör dessutom ett väldigt dåligt jobb med att kamouflera väntetiderna. Ibland är det så illa att en dörr mitt i en bana plötsligt inte går att öppna, utan efter några sekunder dyker textmeddelandet ”loading” upp mitt i skärmen och jag får vänta ytterligare 20-30 sekunder.

Måhända är jag en smula petig när jag gnäller på en sådan teknisk detalj, men faktum är det skapar djupa sår i den annars förträffliga atmosfären och spelbarheten.

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!