Recension: Fuel Overdose

En överdos kaos

Fuel Overdose är ett hektiskt och vapentätt racingspel sett ur fågelperspektiv som för tankarna till en tid när denna kombination var betydligt vanligare. Förlagor som Super Off Road, Micro Machines eller min personliga favorit Rock n' Roll Racing gör mig förväntansfull när jag startar spelet första gången för att köra några lopp.

1

Det blir ofta smått kaotiskt

Som sig bör finns ett antal olika spellägen att välja bland, såsom fri racing, ett kampanjläge, ett utmaningsläge och mästerskapsserier. Av dessa är det kampanjläget som sticker ut, där de åtta tillgängliga karaktärernas föredömligt korta historier utspelas i 30-45 minuter vardera, inte helt olikt upplägget i klassiska slagsmålsspel. I ytterligare likhet med dessa har karaktärerna också speciella egenskaper och ett antal specialattacker som utförs med diverse styrspaksrörelser. Även fordonen har speciella egenskaper och de pengar jag tjänar efterhand använder jag till att uppgradera dessa, eller till att fylla på min ganska ansenliga vapenarsenal.

Så långt är allt väl, men tyvärr överskuggas spelets positiva egenskaper av mängder med problem. Utvecklarna verkar ha lagt en del energi på att berätta de tämligen meningslösa historierna i kampanjläget, men när jag som spelare bara vill ut och köra skiten ur mina motståndare på banorna blir jag knappast engagerad av berättelsen. De väldigt anime-inspirerade karaktärerna passar inte heller in med titelns i övrigt mer realistiska utseende, och deras extremt sexuellt objektifierade design känns väldigt unken.

Väl ute på banan har jag ett antal vapen till mitt förfogande och det är ingen idé att spara på krutet då det smäller rejält redan från början i varje lopp. Tyvärr är detta spelets allra största problem, att det som sägs vara racingtävlingar konstant urartar i en kaotisk röra. Minsta lilla smäll min bil tar emot får den nämligen att snurra utom kontroll och vanligen fastna i någon av banans kanter, vilket orsakar frustration redan efter ett par minuter. Även utan motståndare i vägen har jag svårt att ta mig igenom banan på önskat sätt eftersom jag ständigt motarbetas av spelets oprecisa kontroll och enerverande kameravinklar.

Kameran är alldeles för närgången för att jag ska kunna planera min körning och se vad som kommer härnäst, dessutom svänger den nervöst mellan olika vinklar vilket också påverkar min körning drastiskt. Dock brukar det vara ett sådant frenetiskt skjutande och krockande att de tävlande sällan ges chansen att sprida ut sig på banan, så en comeback från sista till första plats är inte ovanlig.

"Den sladdriga kontrollen och oinspirerade bandesignen gör mig besviken när jag vill satsa på bra bilkörning i ett spel som trots allt utger sig för att handla om just det."

Kameran är långtifrån din vän i Fuel Overdose

Specialattacksmätaren brukar också hinna fyllas på till max mot slutet av loppen för de flesta tävlanden, vilket oftast lämnar mig med känslan att hela tävlingen fram till slutspurten bara var ett poänglöst spel för galleriet. Den sladdriga kontrollen och oinspirerade bandesignen gör mig ytterligare besviken när jag vill satsa på bra bilkörning i ett spel som trots allt utger sig för att handla om just det.

Inte helt oväntat fungerar upplägget bättre i flerspelarläget där det till och med kan vara ganska underhållande med de kaotiska loppen och dess oväntade upplösningar. Tyvärr går spelläget för upp till åtta tävlande endast att spela online. Fuel Overdose missar alltså chansen att erbjuda vad som kunde ha blivit dess räddning, nämligen möjligheten att samla ett gäng kompisar i samma rum för att kriga loss på samma bana.

Grafiken är relativt spartansk och tråkig och detsamma gäller det väldigt begränsade banutbudet. Att jag dessutom ständigt lämnas med känslan att min egen skicklighet betyder rätt lite för loppens utgång gör det svårt att rekommendera spelet till någon, då postapokalyptisk bilköraraction har gjorts mycket bättre på andra håll.

5 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Fuel Overdose Gabriel Johansson En överdos kaos 2012-12-27T11:00:00+01:00 5 10