Eurogamer.se

Recension: Demolition Inc.

Mer förstörelse än förströelse

Jorden ligger risigt till. Vår blågröna planet har nämligen blivit märkt för demolering och ska totalförstöras. Kontraktet har hamnat hos den intergalaktiska firman Demolition Inc. och de har skickat en grön utomjording till Jorden för att utföra arbetet.

Som namnet antyder går Demolition Inc. ut på att förstöra saker på en rad olika sätt. Varje bana har ett förutbestämt antal byggnader som måste förstöras och det gäller att utföra detta så kreativt som möjligt. Inledningsvis har den gröna rymdvarelsen bara ett fåtal knep att ta till för att krossa byggnader, men arsenalen utökas snabbt. I början får jag förlita mig på oljefläckar som får bilar att krascha in i hus, men snart får jag tillgång till klister som styr bilarna i olika riktningar, exploderande kossor och gigantiska stenklot som krossar allt i sin väg.

Allt eftersom jag låser upp nya färdigheter och föremål att använda blir spelets banor allt svårare. Efter att ha klarat ett par världar blir banorna så svåra att minsta lilla misstag kan förstöra en hel runda.

1

Exploderande kossor! Score!

Vad som i början verkar vara ett ganska simpelt spel med förstörelse i centrum utvecklas snabbt. Efter ett par avklarade nivåer ömsar spelet skinn och visar sitt rätta jag, vilket är ett klurigt, underhållande och ibland smått frustrerande pusselspel.

Varje runda av demolering är tidsbegränsad. Från och med att jag förstör min första byggnad börjar en klocka räkna ned innan armén kommer och skjuter sönder mitt gula tefat om jag inte hinner förstöra resten av byggnaderna. Allt eftersom jag låser upp nya färdigheter och föremål att använda blir spelets banor allt svårare. Efter att ha klarat ett par världar blir banorna så svåra att minsta lilla misstag kan förstöra en hel runda.

Med alla olika verktyg som jag får tillgång till öppnas mängder av olika sätt att krossa höghus. Ska jag ta över en bil och styra in den i de explosiva tunnorna eller chansar jag på att klistret jag placerade ut är på rätt plats för att få bilen att styra in självmant? Eller jag kanske borde spara ihop tillräckligt med poäng för att skapa en jordbävning som demolerar flera byggnader på en gång?

Som sagt, möjligheterna är många och risken att misslyckas är minst lika hög. Om jag placerar en oljefläck lite fel kan det resultera i att en bil glider millimeter från sitt mål utan att göra någon skada, bilarna jag kan ta kontroll över är extremt svåra att styra ordentligt och de explosiva kossorna kan ibland sprängas på fel ställe.

Detta skapar rejält med frustration när jag försöker mig på samma nivå för tionde gången och än en gång misslyckas med att styra in en bil genom en smal öppning. Spelet blir då oförlåtande och svårt på fel sätt, vilket är väldigt synd, då känslan av ett perfekt utfört uppdrag är riktigt härlig.

Det är det som är den största nackdelen med Demolition Inc. Varje glädjande känsla av framgång föregås av femton frustrerade misslyckade försök. När spelet är som bäst är det riktigt bra, men ofta dränks det av brister i upplägget och den oförlåtande spelmekaniken.

Demolition Inc. är absolut inte ett dåligt spel, men det är en titel som misslyckas med att leva upp till sin fulla potential. Det är ett spel som definitivt roar för stunden, men på lång sikt lär det falla i glömska.

6 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Demolition Inc. David Wahlström Mer förstörelse än förströelse 2012-12-28T11:00:00+01:00 6 10

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!