Eurogamer.se

Årets största besvikelse 2012

Vi listar våra största besvikelser för 2012. Vilken var din?

God fortsättning!

Helg igen. Åh, dessa helger. Det känns som att jag inte har gjort ett hederligt dagsverke på hur länge som helst. Skönt visserligen, men man får inte lata sig hur länge som helst. Som ni kanske hör av den mer lättsamma tonen har vi tagit lite julsiesta här på redaktionen. Och eftersom det inte släpps särskilt många nyheter i spelvärlden så sammanfattar vi 2012 och laddar inför 2013. Och det gör vi som allra bäst med våra årslistor.

Redaktionen på Eurogamer.se har gått samman och listat några av de viktigaste sakerna som hänt, med kategorierna Årets största överraskning 2012, Årets bästa uppföljare 2012, Årets största besvikelse 2012, Bästa trenden för 2013 och 2013 års mest spännande spel. Och så Årets spel 2012 också, såklart.

Vi varvar även detta med Läsarnas bästa spel 2012, som presenteras i form av en nedräkning med start idag.

Och förresten, missa inte att tävla i de sista luckorna i vår julkalender! Lucka 21, lucka 22, lucka 23 och den smått galna lucka 24 är öppna över jul- och nyårshelgen. Se till att tävla redan nu.

Idag: Årets största besvikelse 2012. Vilken är din?

Jonas Aronsson: Mass Effect 3 (10/10)

Efter den fantastiska tvåan såg jag fram emot hur min skräddarsydda upplevelse skulle avslutas. Först fick jag vackert vänta på en uppdatering som skulle ordna så att jag kan föra över min exakta karaktär från de tidigare spelen, och sedan fick jag se att alla val från föregångarna enbart var högst kosmetiska sådana. Just den illusionen sänker upplevelsen så pass mycket att jag blir gruvligt besviken och sedan dess har jag inte rört spelet.

Mass Effect 3 möter dubstep

Mattias Holmberg: Kingdoms of Amalur: Reckoning (7/10)

Med ett All-star team i ryggen hade jag hoppats på en ny topp-franchise inom fantasygenren, med mer fokus på action och spelglädje än vad BioWare och Bethesda levererar. Så blev det inte, istället fick vi en medioker produkt vars lansering hanterades så dåligt att det nu inte finns mer kvar av spelstudion än ett antal arbetslösa spelutvecklare.

Lanseringstrailern för Kingdoms of Amalur: Reckoning

Anton Bjurvald: Mass Effect 3 (10/10)

En avslutande del i en episk trilogi borde vara mer gripande än så här. Jag orkade spela första timmarna och lämnade sedan spelet med en känsla av att jag spelade en expansion av Mass Effect 2.

Mikael Lindberg: Kingdoms of Amalur: Reckoning (7/10)

På pappret lät de enorma ambitionerna väldigt lovande men resultatet var ett spel helt utan utmaning och varje NPC lät som de rabblade ur Silmarillion när man pratade med dem. Spelet tog i från tårna och spelglädjen och studion föll med pladask.

Kristoffer Nyrén: Summer of Arcade

Inget av årets släpp till Xbox 360:s tradition Summer of Arcade var förvisso särskilt dåligt, men varken Deadlight eller Dust: An Elysian Tail (som var de klart starkaste spelen) kom ens i närheten av samma kvalité som Braid, Shadow Complex, LIMBO eller Bastion.

Gabriel Johansson: Resident Evil 6 (7/10)

Egentligen hade jag inte så stora förhoppningar, men nyversionen av det fantastiska Resident Evil 4 under förra året fick mig på något vis desperat att hoppas att Resident Evil 5 bara var en tillfällig dip i en klassisk spelserie. Tyvärr fortsatte sexan med mycket medelmåttig action som inte höll måttet att spela ensam.

Jimmy Wilhelmsson: Sony

Sony har ett par jobbiga år bakom sig. PS Vita är för dyr och har få spel, PS Store görs om till det sämre, 3D-spel har inte tagit över världen och Video Store verkar bli sist på banan - om den ens kommer. Är Sony och marknaden helt ur synk?

Simon Campanello: Spelutbudet/utvecklarstödet för PlayStation Vita

Sony har gett ut en maskin som är otroligt bra på allt men som ändå mest samlar damm. Den viktiga frågan för min del är: vart håller rollspelen hus? Visst finns det en fantastisk katalog från PlayStation 1 och PSP, men jag vill gärna se vad all den där dyra hårdvaran kan krama ur sig. Och spela nyversionen av Final Fantasy X förstås.

Johan Lindros: Spelutbudet/utvecklarstödet för PlayStation Vita

Den handhållna konsol som jag längtat efter så länge, men som har fastnat i startgroparna. Det är fortfarande ganska tidigt i livscykeln för Vitan, men känns som att alla utvecklare har valt att vänta och se vad som händer med enheten. Om detta fortsätter under nästa år blir Vitan en kortlivad enhet.

Sony visar PlayStation Vitas systemvara 2.0

Toby Lee: Inga nyheter om The Last Guardian

Jag kallade det för "2011 års mest spännande spel" för två år sedan och såg verkligen fram emot att spela det förra julen. FÖRRA JULEN. Sen blev det 2011 års största besvikelse, och så även i år. Att Sony har lyckats sjabbla bort ett så hajpat spel som detta är oförlåtligt, och nu verkar det som att jag aldrig kommer att få klappa min kattfågelfladdermusdrake. Ledsen glad gubbe.

Fredrik Johansson: Mass Effect 3 (10/10)

Att Bioware går längre och längre ifrån mallen för rollspel kan man tycka si och så om. Jag är inget större fan av det, och med Mass Effect 3 bevisar man att även en konsekvent värld och story går att förhandla bort till förmån för någonting helt annat. Låt oss kalla det för stress, och inte för inkompetens.

Joakim Håkansson: Darksiders II (8/10)

Uppföljaren till ett av mina favoritspel ifrån senare år var ett bra, men långt ifrån fantastiskt äventyr, vilket i mitt fall ledde till en rejäl besvikelse. Världen kändes inte lika gediget sammanflätad och de starka Zelda-influenserna fick ta ett steg tillbaka till förmån för mer action och mindre äventyr.

David Wahlström: Medal of Honor: Warfighter (6/10)

Jag gillade verkligen nystarten av Medal of Honor som släpptes 2010. Visst, flerspelarläget var fyllt av problem, men enspelarkampanjen visade sig vara riktigt underhållande. Därför hade jag höga förväntningar på Warfighter, men ack så besviken jag blev. Spelets banor bestod av skriptade händelser, trånga korridorer och löjliga mängder av dörrar att slå in på olika sätt. Korridorskjutare kan vara underhållande så länge de görs med finess, nyskapande och variation. Medal of Honor: Warfighter saknar allt detta.

---

2012 års största besvikelse blev alltså Mass Effect 3, följt av stödet för PlayStation Vita.

Vilken var din största besvikelse i år?

Kommentarer (5)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!