Recension: Sports Champions 2

Mer vardagsrumssport till Move-ägarna

PlayStation Move kan väl förmodligen inte räknas till ett av de bästa köp jag har gjort. Användandet av mina Move-kontroller har varit sparsamt bortsett från när de var nyköpta tillsammans med spelet Sports Champions (7/10) som lanserades samtidigt. Det gick faktiskt ganska varmt åtminstone ett tag, och då i synnerhet bordtennisgrenen som är ganska välgjord.

Nu är det dags för Zindagi Games och San Diego Studios att göra återtåg med mer vardagsrumssport i Sport Champions 2 med en del bekanta funktioner och ett par välkomna nyheter. Kvar finns Cup-spelet där du kan tävla i varje sport i olika divisioner med stegrande svårighetsgrad. Med jämna mellanrum ställs du inför ett utmaningsläge med lite andra regler än tävlingarna en mot en och de håller ganska varierande klass. Nytt för årets utgåva är Party-läget där du kan spela turneringar tillsammans med upp till tre av dina vänner. Det fina är att du inte behöver Move-kontroller till alla deltagare, men det är rekommenderat att ha åtminstone två stycken för smidighetens skull. Vissa grenar är heller inte aktiva om du bara har en kontroll.

Grenarna i spelet är följande.

Bowling

Förmodligen den bästa grenen i spelet då den fungerar bäst helt enkelt. Det är ju en gren som har varit populär i spel för rörelsekontroller sedan Wii Sports, och skillnaderna är inte gigantiska. Det känns nästan hela tiden som att du får klotet dit du vill och du kan enkelt lära dig skruva och positionera dig för spärrar. Enkelt att komma igång med men kanske inte lika enkelt att bemästra, precis som det bör vara. Utmaningslägena i denna gren varierar mellan att nå en viss poängsumma på ett begränsat antal omgångar och att slå ner käglor som är positionerade på konstiga ställen längs banan på begränsad tid. Dessa lägen är ganska kul och några av de bästa i spelet.

1

En klockren fullträff. Till skillnad från Sports Champions 2.

Boxning

Boxningen är nästan raka motsatsen till bowlingen rent styrningsmässigt eftersom jag sällan kände att jag träffade där jag ville slå. Kontrollerna är lätta att lära sig i teorin, men de verkar helt enkelt inte registrera riktigt som jag vill. Det finns ett litet element av taktiskt tänkande i denna gren där du måste hålla koll på din uthållighetsmätare. Om du svingar vilt töms den ganska fort och då kan du inte skydda dig mot slag vilket leder till att du ganska snart är i vågrätt läge. Om du istället blockerar motståndarens slag öppnas det snart upp lägen för dig att klippa till. Utmaningsläget innefattar ett tidsbegränsat läge där du ska slå på en docka och träffa de områden som är markerade. Eftersom kontrollerna är lite som de är fungerar inte detta läge optimalt.

Bågskytte

Detta är en gren som även fanns med i första spelet, och rent mekaniskt är det inte mycket som skiljer sig. Själva tävlingarna är en aning annorlunda med hur målen rör sig, men i övrigt luktar det lite lathet från utvecklarna. Styrningen är ok men kan ibland flippa ut lite grann och inte alls sikta dit du pekar kontrollen, vilket är exakt samma problem som uppstod i första spelet. Utmaningsläget är ganska kul däremot. Du ska skjuta på mål som rör sig mot dig, och du måste göra det innan de passerar en linje och kommer för nära dig. Hetsigt på grund av tidspressen, men som sagt ganska kul.