Förhandstest: Sly Cooper: Thieves in Time

Listig som en tvättbjörn

Spelvärldens kanske charmigaste tvättbjörn har tagit en riktigt lång paus, men i vår dyker han upp igen. I återkomstens första kapitel gör han dessutom en storstilad entré. Som man kanske kan ana av namnet Sly Cooper: Thieves in Time är det tidsresor som är temat för återkomsten och jag har fått utforska Slyologins svar på det feodala Japan.

2

Den första banan utspelas i Japan.

En serie händelser gör nämligen att mästertjuven Sly måste söka hjälp från sina förfäder. Först ut är ninjan tillika sushimakaren Rioichi som Sly måste rädda ur en svår knipa. Till sin hjälp har han förstås flodhästen Murray och sköldpaddan Bentley. De tre är alla spelbara under olika uppdrag och kommer med varsin uppsättning av finurliga färdigheter och kvicka kommentarer. Rioichi själv blir också spelbar efter att han förts i säkerhet och utöver ett miljöombyte är det tänkt att tidsresorna till nya eror ska ackompanjeras av en ny förfader som bifigur.

Allt presenteras i ett format som kan utmana vilken tecknad film som helst. Thieves in Time är fullproppat av långa och mycket välgjorda filmsekvenser som gör ett strålande jobb när det gäller att föra handlingen framåt och spelmomenten däremellan är varierade till tusen. Visst finns det en rejäl dos med genresjälvklarheter som klättring, klurigheter och knytnävsslagsmål men de många minispelen håller variationen vid liv.

"Allt presenteras i ett format som kan utmana vilken tecknad film som helst."

Ordet minispel förknippas nog inte alltid med något positivt, men i Slys värld är det mycket som är speciellt. Under Japan-resan får jag spela ett Guitar Hero-inspirerat dansspel, köra radiostyrd bil och hacka lås med hjälp av de två analoga spakarna och fler saker därtill. De håller alla en hög klass och i motsats till många andra Vita-titlar används konsolens gyrosensor och tryckkänsliga skärmar bara när det passar naturligt in i spelet.

En nyhet i serien är annars att Sly under spelets gång låser upp nya förklädnader. Eftersom det är just en Japan-inspirerad värld jag besöker kan Sly givetvis klä ut sig till samuraj. Det får dels de aningen korkade vakterna att glatt låta tvättbjörnen knalla förbi och dels kan den användas till att skjuta tillbaka eldklot.

Den senaste videon från spelet.

Det enda två klagomålen jag har är gäller den till synes öppna spelvärlden som vid en närmare titt visar sig vara rätt tom på innehåll. Utöver den linjära berättelsen finns det så klart fiender att spöa, föremål att samla och egenskaper att låsa upp, men jag hittar inga sidouppdrag eller liknande. Laddningstiderna är det andra bekymret. De är inte på en sådan nivå att de fäller spelupplevelsen men de är ibland pinsamt långa. Det är möjligt att PlayStation 3-utgåvan av spelet gör sig bättre på den här fronten.

En oväntad eloge vill jag däremot ge de svenska röstskådespelarna. Det är få spel jag frivilligt spelar på svenska men Thieves in Time hamnar definitivt i det facket. Det smyger sig in vissa språkliga kullerbyttor men på det hela taget är jag imponerad. Inte nog med att de lite större karaktärerna är väldubbade, varenda rappt tillmäle från fiendesoldaterna känns faktiskt genomtänkt både när det gäller inspelning och översättning.

Den fina insatsen från skådespelarna ihop med att spelmomenten är enkla att lära sig men nog så kluriga att ta sig igenom gör även att både jag och min sjuårige medspelare har lika höga tankar om inledningen av Sly Coopers återkomst.

Sly Cooper: Thieves in Time släpps den 27 mars till PlayStation 3 och PlayStation Vita

Kommentarer (8)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!