Eurogamer.se

Förhandstitt: The Walking Dead: Survival Instinct

De döda återvänder

Med stor ambition kommer du att gå långt. Så sägs det, och då är det tur att utvecklaren Terminal Reality verkligen brinner för deras spel. Men det krävs också skicklighet ifall det ska bli riktigt bra, speciellt med en ganska så stor budget. Det är strax innan den punkten som de just nu har stannat på.

1

Michael Rooker spelar en av huvudpersonerna.

En av de allra hetaste licenserna just nu är The Walking Dead. Telltale gjorde ett briljant episodspel baserad på serietidningarna, medan detta gäng tar sig an TV-serien.

Du behöver dock inte ha sett ett endaste avsnitt eftersom The Walking Dead: Survival Instinct utspelar sig innan det första avsnittet. Fansen kommer dock att känna igen karaktärerna Merle Dixon och Daryl Dixon, som även här spelas av Michael Rooker och Norman Reedus.

"Texturerna ligger på en nivå som passerades för ungefär fem år sedan hos andra studior."

Modern teknologi i form av rörelseregistrering, så kallad motion capture, förekommer med dessa skådespelare medan det är oklart om även andra nyttjar denna teknik. Fast det spelar egentligen ingen roll eftersom rörelserna för samtliga ser ut att vara ritade enligt gamla skolan. L.A. Noire-skaparna (9/10) behöver alltså inte vara oroliga över att detta gäng ska bräcka dem.

Det som jag först reagerar på är däremot grafiken. Texturerna ligger på en nivå som passerades för ungefär fem år sedan hos andra studior. "Vi kommer givetvis att förbättra grafiska detaljer", försäkrar producenten Glenn Gamble. Sedan säger han också att det jag får se nu är betydligt bättre än vad som visas upp i den ökända videon som någon anonym spelare har klippt ihop.

Den ökända videon som någon anonym klippte ihop

Med tanke på att det just nu endast återstår tre månader av utvecklingen, såvida inte spelet skjuts upp, känns det inte speciellt troligt. Men större mirakel har hänt (hej på dig, Driver: San Francisco) så jag vill inte helt utesluta att det kan vända. Då krävs det dock en kraftig ökning av kompetent personal eller längre tid.

Allt utspelar sig som sagt före TV-serien, där du ska springa och smyga i en stad som är proppfull av Walkers. Dessa zombier är själva grunden för den rädsla som utvecklarna vill att du ska känna. "Vi vill skapa en känsla av att du aldrig är säker", säger Glenn Gamble som sedan berättar att du aldrig kan lita på att en walker är död bara för att hen ligger ner och är orörlig. Som en liten extra krydda har de också valt att slumpmässigt placera ut walkers så att du inte ska känna dig trygg bara för att du har varit på en plats tidigare.

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!