Eurogamer.se

David Cage: Uppföljare dödar kreativitet och innovation

Skaparen bakom Beyond och Heavy Rain talar ut

David Cage, mannen bakom spel som Farenheit, Heavy Rain (9/10) och kommande Beyond: Two Souls (förhandstitt), säger att uppföljare inom spelbranschen är något dåligt.

"Många människor vill bara ha mer av samma vara och om det är vad du erbjuder så kommer de gladeligen att köpa", säger Cage i en intervju med OPM.

Cage menar att spelare uppmuntrar utvecklarna och utgivarna att göra samma spel lagom till jul varje år, på så sätt är alla nöjda. Detta känns som en tydlig känga till spelserier som exempelvis Call of Duty och Assassin's Creed, som har årliga uppföljare som standard.

"Om du är intresserad av innovation och anser att spel kan vara mer än bara skjutare så inser du att uppföljare dödar kreativitet och innovation", fortsätter Cage. Han menar dock att hans egna kommande spel, det PlayStation 3-exklusiva Beyond: Two Souls, är fullt av kreativitet och innovation.

"Vi vill inte ge spelarna något som de förväntar sig. Vi vill ge dem något som de vill ha utan att de ens vet om att de vill ha det."

Vad tycker du? Har Cage en poäng i sitt uttalande eller vill han bara sälja sitt eget spel?

Första trailern för Beyond

Kommentarer (5)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!