Veckans Retrokanon: Populous

Och Retrokalkonen: Sony Game

Veckans Retrokanon är en återkommande torsdagsföljetong här på Eurogamer, då vi presenterar ett spel vi kanske misstänker att du glömt men som på sin tid var riktigt bra. Veckans Retrokalkon är ett spel inom samma genre, fast denna titel får mer än gärna glömmas bort i all evighet.

Tanken är att spelen ska hänga ihop någorlunda rent genremässigt och presentera det bästa och det sämsta från en tid som flytt. Spelen vi kollar på kommer företrädesvis från C64, A500, Atari, NES, SNES, Saturn, Dreamcast, SEGA Master System och SEGA Mega Drive och ska ha rätt många år på nacken. Call of Duty: Modern Warfare duger alltså inte.

Veckans Retrokanon: Populous (A500, 1989)

1

Din gudasymbol är en ankh.

Att det skulle ta två och ett halvt år av veckoregelbundna Retrokanoner för att komma till Peter Molyneuxs genombrottstitel Populous kan ses som ett bevis på hur mycket bra grejer det finns där borta, bortom de nostalgiska draperierna.

Det är inte fel att säga att Populous faktiskt lade grunden till de lega gud-spel både han och andra efter honom gjort sig kända för.

Populous gav upphov till en mängd efterföljande material och titlar, däribland expansionen Populous: The Promised Lands och Populous: The Final Frontier. Redan 1991 var det dags för Populous II och sedan dröjde det till 1998 innan Populous: The Beginning såg dagens ljus på nya plattformar. Senaste delen släpptes på Nintendo DS år 2007.

"Som prototyp för själva spelet i fråga lär det nystartade Bullfrog-gänget ha suttit med LEGO-bitar och skapat sin vision."

Populous är märkligt spelbart även i dag, men förmodligen bara om du redan när det begav sig satt fastklistrad från kväll till skoldags; att bli nyfrälst Populous-fan är kanske för mycket begärt.

Vad det handlar om är ett spel där du som avgudad och osynlig varelse ska få dina undersåtar att växa sig starka; antingen genom att uppmuntra dem eller genom att direkt styra eller manipulera dem - varför inte genom gamla hederliga "underverk", som att resa en vulkan mitt bland bebodda områden?

Endast genom att få ditt folk att krossa motståndargudens folk kan du gå vidare till nästa nivå; sade jag förresten att Populous innehåller 500 nivåer? Samtliga styrdes av smarta nivåkoder du matade in för att fortsätta där du var - betydligt enklare än de krångliga sparsätten med diskett och något som blev allt vanligare vid denna tid.

Peter Molyneux har senare erkänt att de inte riktigt hade ork eller resurser till att skapa 500 nivåer med utmanande element och finess, och därav kom idén att låta spelaren själv höja och sänka mark och skapa sin egen strategi. Detta lade förmodligen grunden till framgången; i dag är det svårt att tänka sig Populous utan möjlighet att påverka landområdet.

Som prototyp för själva spelet i fråga lär det nystartade Bullfrog-gänget ha suttit med LEGO-bitar och skapat sin vision. Lustigt att det i dag känns som att LEGO gör precis tvärtom.

Veckans Retrokalkon: Sony Game (A500, 1992)

"Denna typ av billiga grepp från marknadsavdelningar som inte visste ett dyft om sin målgrupp lyckades sällan."

2

Pac-Man? Nej, Walk-Man.

I mina ögon finns det inte några riktigt usla leka gud-spel som förtjänar epitetet Retrokalkon. Däremot skulle jag vilja avsluta min lilla Sony-rant jag gav utlopp för i diskussionen kring 2012 års besvikelse.

I år hoppas jag mycket på Sony, och som ett litet vändmärke tänkte jag påminna om ett bisarrt gratisspel Sony släppte på Amiga-plattformen och som (turligt nog) fick det googlesäkra namnet Sony Game.

1991 var Sony inget stort företag på hemmaspelmarknaden. För att testa sina vingar släppte tyska Sony ett litet spel som både skulle roa kidsen och göra Sony-reklam samtidigt.

Denna typ av billiga grepp från marknadsavdelningar som inte visste ett dyft om sin målgrupp lyckades sällan; jämför gärna med de "extraserier" bland annat tuggummimärket Hubba Bubba hade som reklam i dåtidens serietidningar.

Visst lockade ett gratisspel, men resten av Sony gjorde rätt i att sitta på sin kammare och klura på sin spelkonsol de släppte några år senare - och sålde i över etthundra miljoner exemplar. Vågar vi hoppas på att Sony sitter och klurar på något lika bra i dag?

Kommentarer (3)

Skapa ett konto

ELLER