Veckans Retrokanon: Ultima VI: The False Prophet

Och Retrokalkonen: Ultima VIII: Pagan

Veckans Retrokanon är en återkommande torsdagsföljetong här på Eurogamer, då vi presenterar ett spel vi kanske misstänker att du glömt men som på sin tid var riktigt bra. Veckans Retrokalkon är ett spel inom samma genre, fast denna titel får mer än gärna glömmas bort i all evighet.

Tanken är att spelen ska hänga ihop någorlunda rent genremässigt och presentera det bästa och det sämsta från en tid som flytt. Spelen vi kollar på kommer företrädesvis från C64, A500, Atari, NES, SNES, Saturn, Dreamcast, SEGA Master System och SEGA Mega Drive och ska ha rätt många år på nacken. Call of Duty: Modern Warfare duger alltså inte.

Veckans Retrokanon: Ultima VI: The False Prophet (PC, 1990)

1

Dialogen är ibland hyfsat ostig.

"Fraser som 'namn', 'jobb' och 'hej då' kan ge upphov till novellånga svar från din samtalspartner."

Retrokanonen har mirakulöst nog varit igång i flera år utan att mer än i förbifarten röra vid den excentriske spelskaparen Richard "Lord British" Garriotts magnum opus, Ultima.

I den nio delar långa rollspelsserien fick hjälten Avatar ömsom slåss mot gargoyler, upprätthålla åtta dygder och fnissa åt plump satir. Men för egen del tog sagan fart på allvar först i Ultima VI: The False Prophet.

De tidigare spelen är ganska ogästvänliga historier som utseendemässigt påminner om de tidiga Final Fantasy-spelen. Men när herr British stiftar bekantskap med en annan legendarisk spelmästare, Warren Spector (Deus Ex, Epic Mickey), tar det skruv på helt rätt sätt. Borta är översiktskartorna och stridsscener, här utspelar sig allt i samma skala och med hela sällskapet äventyrare på scen samtidigt.

Där det tidigare handlat om att tillfredsställa en mängd plattformar var Ultima VI främst riktat mot den sakta uppgående PC:n. Stöd för mus och VGA-grafik åkte med av bara farten och tillsammans med den härliga pergamentrulle som fungerade som fond åt hela spelskärmen skapades en robust rollspelskänsla med glättig musik och allt.

Samtidigt finns flörten med textbaserade spel kvar i dialogsystemet, som bygger på att använda enkla ord som svar på långa haranger. Fraser som "namn", "jobb" och "hej då" kan ge upphov till novellånga svar från din samtalspartner och råkar du träffa rätt med ordet "elefant", "skog" eller "gargoyle" kan du vänta dig en mindre föreläsning.

Precis som dialoger i verkliga livet (ja, pratstunder kring gargoyler kan verkligen spåra ur... /red.anm.).

Veckans Retrokalkon: Ultima VIII: Pagan (PC, 1994)

"Den nya spelvärlden är mörk, ond och inte alls fylld av trevligt äventyrande."

2

Hoppet är det sista som överger Lord British.

Ett vanligt knep här i Retrokalkonen är att slänga in en dålig portning som avskräckande exempel, och Ultima-serien är inget undantag. Bara Ultima VI fick versioner som varierade mellan ospelbara (Amiga), nedbantade (C64) och rätt och slätt usla (SNES) - men än värre är att spelserien i sig så småningom började tappa i kvalitet.

Rent tekniskt sett är Ultima VIII: Pagan inget att skämmas för, men förnuftet måste ha gått på semester när Richard Garriott beslöt att skicka iväg Avatar till en helt ny värld (något han visserligen gjort i flera spin-offspel tidigare, men nu är det faktiskt huvudsagan vi pratar om!).

Den nya spelvärlden är mörk, ond och inte alls fylld av trevligt äventyrande. Istället för att slå sig ihop med sina polare Iolo, Shamino, Julia och alla de andra så hoppar Avatar omkring på egen hand.

Notera ordet hoppar. I sann plattformsanda kan vår hjälte nämligen skutta mellan plattformar som en annan Super Mario och detta användes frekvent för att lösa olika pussel. Lägg på en oengagerad berättelse, högvis med buggar och Diablo-strider. Fansen rasade, försäljningen dalade och Richard Garriott skämdes förhoppningsvis en smula.

Den enda ljusglimten är att Ultima VIII sågades så hårt att ingen kom på tanken att göra en undermålig konsolportning, ett öde som drabbat många av de tidigare installationerna i serien.

Kommentarer (6)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!