Recension: Chasing Aurora

Asymmetriskt flaxande

Inte för att verka ytlig, men grafik och estetisk design i spel påverkar våra helhetsintryck mer än vad vi tror. Hur mycket vi än vill se förbi ytan när vi provar nya spel så blir det generellt sett en trevligare upplevelse om verken är lätta att vila ögonen på. Det är lite som med mat. Även om maträtters utseende inte har något med själva smaken att göra får jag ändå större aptit vid restaurangbesök om jag tilldelas en välkomponerad och färgrik portion mat än om jag får en grådassig röra på tallriken. Smakar maten illa spelar det inte så stor roll, men om den är välgjord kan jag njuta av den mer tack vare att den ser tilltalande ut.

Indieutvecklade Chasing Aurora är utan tvekan ett exempel på spel som blir roligare upplevelser tack vare att de är estetiskt tilltalande. Med en extremt simpel design och en perfekt avvägd färgsättning är titeln en fröjd för ögat och i kombination med mysigt gitarrplinkande och susande vind i bakgrunden har jag inget emot att bara insupa stämningen i några minuter innan jag påbörjar själva spelandet.

1

Chasing Aurora kan slarvigt översatt betyda jaga gryningen (eller jaga morgonrodnaden)...

I spelet får jag nöjet att kontrollera en av fem valbara fåglar och flyga runt i de undersköna 2D-landskapen. Kontrollen sitter riktigt bra, och det är en härlig frihetskänsla att störtdyka rakt ner i en sjö för att kort därefter flyga upp med en väldig fart och överraska andra spelare.

Det bjuds på tre olika spellägen för två till fem spelare, men de är alla snarlika varandra och går på ett eller annat sätt ut på att jaga eller bli jagad av motståndarnas fåglar. Majoriteten är asymmetriska flerspelarlägen helt i stil med minispelen i Nintendo Land (5/10). Då spelaren som använder styrplattan tittar på en annan skärm än motspelarna inleds banorna oftast som kurragömmalekar, men övergår till fartfyllda flygjakter så snart som någon får syn på var motspelaren gömmer sig.

För fem spelare fungerar allt riktigt bra och är ganska roligt. Efter att varje liten jakt är över ombeds spelaren som håller i plattan att byta kontroll med en av motspelarna så att det blir rättvist, något som sker på ett smidigt sätt som även Nintendo borde snegla på i framtiden. Tyvärr blir spelet ganska snabbt enformigt trots olika spellägen, dessutom är det avsevärt mycket tråkigare att spela när det är färre än fem spelare som deltar.

"I kombination med mysigt gitarrplinkande och susande vind i bakgrunden har jag inget emot att bara insupa stämningen i några minuter innan jag påbörjar själva spelandet."

2

...men då spelet är väldigt enformigt lär ingen orka spela så länge.

Då titeln inte erbjuder något flerspelarstöd över nätet eller ens möjligheten att utmana datorkontrollerade motståndare är det knappt någon idé att sparka igång spelet om det är färre än fyra personer hemma i vardagsrummet. För tre spelare blir det nämligen en ganska trist upplevelse att leka kurragömma bland molnen, och för två spelare är det inte ens värt att prova.

Det finns ett spelläge för den ensamme spelaren också, men detta är så tråkigt att jag inte kan rekommendera dig att testa det ens om du redan köpt spelet. Det går ut på att flyga runt i en deformerad ring så många varv som möjligt innan tiden tar slut, vilket är kul i ungefär en halv minut. Trots att banorna blir allt mer komplexa i de senare uppdragen blir det tråkigt nog aldrig särskilt roligt att spela ensam.

Så, om du inte har tänkt spela Chasing Aurora med fyra vänner kan jag inte rekommendera spelet. Det skulle vara för de undersköna miljöerna, den mysiga stämningen och frihetskänslan man får av att flyga i så fall. I övrigt har spelet fått en alldeles för hög prislapp sett till den begränsade mängd innehåll man får, och då spelet snabbt blir enformigt tycker jag att Nintendo Land är ett bra mycket bättre alternativ att spela med vänner då det innehåller större variation.

5 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Chasing Aurora Kristoffer Nyrén Asymmetriskt flaxande 2013-01-28T17:00:00+01:00 5 10